Dat alcoholvrij geen trend meer is, maar 'here to stay' is ondertussen wel duidelijk. Waarom kiezen steeds meer mensen voor alcoholvrij of low alcohol, wat is het eigenlijk en hoe pas jij het toe in je assortiment?
Niet alleen in januari is het niet of minder drinken van alcohol een trend. Ook de rest van het jaar drinken mensen minder alcohol en zit de verkoop van alcoholvrije drank in de lift. Zo blijkt uit een onderzoek van Nielsen, waarin bij meer dan vijftienhonderd respondenten hun drank-aankopen werden onderzocht, dat klanten tussen de 18 en 39 jaar vaker alcoholvrij bier en -wijn kochten dan voorheen. Één van de redenen dat mensen voor de alcoholvrije variant gaan is omdat ze steeds bewustere keuzes maken. Waar mensen vroeger met een drankje of 2 nog met de auto naar huis gingen wordt dat nu echt niet meer geaccepteerd.
Bewustere keuzes hebben te maken met gezondheid. Want waar mensen gaan sporten en gezonder eten en drinken hebben ze ook behoefte aan gezonder bier. Zo heeft alcoholvrij bier veel minder calorieën. De opkomst van 0.0 of low alcohol bier is een wisselwerking tussen vraag en aanbod. Ondertussen heeft elke brouwer wel een no- of low alcohol bier. Heineken kwam 2 jaar geleden ook met een 0.0 bier waar we op Horecava zelfs de wereldrecordpoging grootste proost mee hebben gehaald.
Ook het aanbod voor alcoholvrije wijn wordt steeds groter, en je kunt wit, rosé, rood, mousserend en meer vinden zonder alcohol. Bij de jeugd zien we ook een positieve trend waarbij de overheid hoopt dat als ze starten met alcoholvrije wijn, de opstap naar echte wijn kleiner zal zijn, zodat de algemene leeftijd waarop de jeugd begint met drinken omhoog gaat. Hoewel alcoholvrije wijn in opkomst is, zal een echte wijnliefhebber niet zo snel voor deze wijn kiezen, blijkt ook uit het onderzoek van Nielsen. Het gaat dan meer om zwangere vrouwen of mensen die in combinatie met een dieet of medicatie geen alcohol mogen.
Uit een onderzoek van de Foodservice Denktank blijkt dat er een verschil te zien is in het type dranken die geschonken worden in verschillende horeca gelegenheden. Zo is alcoholvrije Radler een favoriet in voornamelijk mainstream restaurants, terwijl bij high-end restaurants de alcoholvrije cocktails weer populairder zijn. Opvallend is dat in bar en cafés, waar dranken vaak de specialiteit zijn, een minder brede selectie aan alcoholvrije dranken serveren dat restaurants.
Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat een ruime meerderheid aan bar en cafés verwacht dat het aanbod van alcoholvrij toeneemt in de komende 2 jaar. Dit komt onder andere omdat consumenten bewuster worden en meer gaan letten op gezondheid. Daar hoort ook het aanbod aan alcoholvrije dranken bij en daardoor wordt de kwaliteit van de dranken ook beter. De keus voor een nieuwe alcoholvrije drank maken gasten op basis van een goede smaak, verhaal achter het product, prestatiemogelijkheden van de drank en de uitstraling van de fles, glas en etiket.
Maar hoe vind je nou kwalitatief goede alcoholvrije dranken? En hoe communiceer je jouw aanbod het beste naar je gast? Dit zijn uitdagingen waar bar en café eigenaren het meest mee zitten. Dat horeca ondernemers graag inspiratie ontvangen over alcoholvrije dranken en cocktails is dan ook niet zo gek. Bij Horecava helpen we jullie graag met het samenbrengen van vraag en aanbod en alcoholvrij mag hier niet aan ontbreken.