Winnaars Horecava Innovation Award 2022

Innovatiekracht in de coronacrisis

Uit maar liefst 120 inzendingen zijn 6 winnaars gekomen. Een Overall Winnaar, 4 categorie winnaars en een winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos. Juryvoorzitter Hayk Simons over de wedstrijd: “Er waren dit jaar een hoog aantal inzendingen. Met daarbij veel genomineerden met mooie innovaties en prachtige categoriewinnaars die inspelen op ontwikkelingen door Corona zoals bijvoorbeeld personeelstekort. Maar ook om de omzet en marge te verbeteren, juist in deze zware tijden voor de branche.  Met een overduidelijk door de jury gekozen Overall winnaar met een oplossing voor het klimaatvraagstuk en een lagere energierekening voor veel horecabedrijven!”

…En de Overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2022 is….

Overall winnaar 2022

ENJAY – Energie terugwinsysteem  

Reactie van de jury – Ondanks dat de technische toepassing (warmte wisseling) van deze inzending niet nieuw is, vraagt deze techniek wel om de nodige aanpassingen om het geschikt te maken voor de Hospitalty sector. ENJAY is het als eerste gelukt om deze missende link te ontwikkelen voor de horeca, om meer rendement uit de afzuigkap te halen. Deze winnende inzending weet een snelle terugverdientijd (ROI van minder dan 3 jaar) te verbinden met een belangrijk milieuaspect: het terugdringen van de CO2 uitstoot. Een gemiddeld restaurant kan een besparing van 85.000 kWh aan stookkosten realiseren, wat neerkomt op ca. 13.000 Euro, en gelijktijdig zo’n 25 ton minder CO2 uitstoten. De techniek is dusdanig aangepast, zodat deze resultaten bereikt worden in horeca omstandigheden; met zeer veel vetdampen in de afzuigkap. De missende link voor dit vraagstuk is gesloten. Een terechte winnaar. 

Winnaar categorie Concepts, Interior & Design

Sugo Pizza – Het Sugo Delivery & To Go Concept

Sugo Pizza – Het Sugo Delivery & To Go concept, winnaar categorie Concepts, Interior & Design

Reactie van de jury – Sugo begon als een ‘gewone’ pizzaketen. Maar met de nieuwe franchiseformule die niet draait om het openen van reguliere restaurants, maar om virtual branding en shop-in-shops kunnen ook andere horecaondernemers meeliften op het succes van het merk. Horecamannen Herman Hell en Hugo Kruijssen zetten hiermee slim in op merkbeleving, delivery en efficiëntie. Met succes: zonder te investeren in extra vierkante meters of personeel is de omzet van inmiddels zo’n twintig ondernemers (fors) verhoogd. Het concept klopt van a tot z. Dit concept van franchising biedt enorme kansen voor veel horeca ondernemers en we beschouwen Sugo als vaandeldrager van deze nieuwe manier van franchisen. We verwachten dat vele zullen volgen.

Ontdek meer over dit product >>
sugo pizza winnaar Horecava innovation awards

Winnaar categorie Digital, Apps & Social Media

Scanfie – All-1- systeem 

Scanfie – All-1- systeem, winnaar categorie Digital, Apps & Social Media

Reactie van de jury – Scanfie is een overzichtelijke alles-in-1 besteloplossing die zeer flexibel in te zetten is. Gasten kunnen met Scanfie zelf bestellen via een QR-code, waarbij de bestelling direct bij de bar of in de keuken uitkomt. Zo kun je als bedrijf ondanks het personeelstekort en de coronamaatregelen blijven voldoen aan de verwachtingen van je gasten. De combinatie van alle verschillende functionaliteiten, de eenvoudige koppeling met andere systemen en het overzichtelijke dashboard, maken Scanfie een krachtige tool voor elke ondernemer!

Ontdek meer over dit product >>
Scanfie winnaar Horecava Innovatio Award 2022

Winnaar categorie Food & Beverage

D’Arta – Green Cuisine ‘easy Indian Summer

D’Arta – Green Cuisine ‘easy Indian Summer, winnaar categorie Food & Beverage

Reactie van de jury – Deze gezonde, plantaardige, koude salade, vrij van kleurstoffen of bewaarmiddelen, speelt in op het gevoel van de gast om op een andere manier naar eten te kijken en daar dan ook een bewuste keuze in te maken. De Indian Summer is zeer goed van smaak door de samenstelling van de salade en daarbij is het een ”ready to eat “ product. Het keukenteam zal zelf minder tijd hoeven te besteden aan het samenstellen van een salade, maar kan er ook voor kiezen om de salade verder uit te breiden. Het speciale vries procedé zorgt ervoor dat er geen kleur en smaak verloren gaat, hetgeen kwalitatief een grote bijdrage levert aan de totale beleving. Op vele fronten een aanwinst in de huidige, aan verandering onderhevige, markt zowel voor de consument als de gast.

Ontdek meer over dit product >>
FOOD & BEVERAGE winnaar D'Arte

Winnaar categorie Equipment & Services

Enjay – Energie terugwinsysteem  

Enjay – Energie terugwinsysteem, winnaar categorie Equipment & Services

Reactie van de jury – Ondanks dat de technische toepassing (warmte wisseling) van deze inzending niet nieuw is, vraagt deze techniek wel om de nodige aanpassingen om het geschikt te maken voor de Hospitalty sector. ENJAY is het als eerste gelukt om deze missende link te ontwikkelen voor de horeca, om meer rendement uit de afzuigkap te halen. Deze winnende inzending weet een snelle terugverdientijd (ROI van minder dan 3 jaar) te verbinden met een belangrijk milieuaspect: het terugdringen van de CO2 uitstoot. Een gemiddeld restaurant kan een besparing van 85.000 kWh aan stookkosten realiseren, wat neerkomt op ca. 13.000 Euro, en gelijktijdig zo’n 25 ton minder CO2 uitstoten. De techniek is dusdanig aangepast, zodat deze resultaten bereikt worden in horeca omstandigheden; met zeer veel vetdampen in de afzuigkap. De missende link voor dit vraagstuk is gesloten. Een terechte winnaar. 

Winnaar Duurzaamheid Award, Karel de Vos

Ozarka – Re-usable as a service 

Ozarka – Re-usable as a service, winnaar Duurzaamheid Award, Karel de Vos

Reactie van de jury – Afgelopen jaren, en zeker in deze coronatijd, wordt er heel wat afgehaald bij en thuisbezorgd door horecaondernemers. Als jury van de Karel de Vos Duurzaamheid Award vinden wij  het shocking om te zien hoeveel eenmalige plastic verpakkingsmateriaal daarbij komt kijken. Kan dat nou niet beter? Wetende dat plastic tot de grootste afvalstromen ter wereld behoort, en wij in het Westen grootverbruiker zijn.  Dumpen in het milieu is zo niét 2022. Wij willen herbruikbare verpakkingen zien; niets heeft meer impact op een beter milieu dan hergebruik! Maar hoe organiseer je dat  gebruikte verpakkingen ook weer terugkomen en daadwerkelijk opnieuw worden gebruikt? Daar heeft Ozarka goed over doorgedacht. Wij worden blij van het gesloten circulaire systeem dat zij hebben ontwikkeld: ‘Re-usable as a service.’ Let’s do it! 

Ontdek meer over dit product >>
Ozarka winnaar duurzaamheid award karel de vos
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!