Flexibele contracten en stijgende inkomens
In de horeca heeft 58 procent van de medewerkers een contract voor bepaalde tijd. Dit laat zien hoe belangrijk flexibiliteit is in horecabedrijven, waarin seizoensinvloeden een grote rol spelen. Het gemiddelde bruto jaarinkomen van een horecamedewerker is gestegen van €24.500 in 2021 naar €28.400 in 2023. Dit komt door cao-correcties, de verhoging van het wettelijk minimumloon en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt.
Minder mbo-studenten in de horeca
Een zorgwekkende ontwikkeling: het aantal studenten dat een horecaopleiding volgt blijft dalen. In 2023 volgden er 29.370 horecamedewerkers een opleiding op mbo-niveau, zo’n 2.000 minder dan in 2022. De branche speelt wel actief in op dit tekort door medewerkers zelf op te leiden via volwasseneneducatie, waarbij SVH de diploma-eisen borgt. Een belangrijk aandachtspunt is om meer focus te leggen op de BBL-route, waarbij studenten werken en leren combineren. BBL-studenten blijven vaker in de horeca dan studenten die een voltijdsopleiding (BOL) volgen.
SVH-directeur Ricardo Eshuis: ‘Een andere route is de route van informeel leren op de werkvloer met een formele beoordeling door een extra geschoolde leermeester (de Leermeester+). Door in de praktijk te bewijzen dat je onderdelen van het werk beheerst, kun je als werkende en lerende certificaten behalen (SVH-praktijkbewijzen) die kunnen leiden tot branchediploma’s. Een sterk instrument om de scholingsgraad in de branche te verhogen.’
Arbeidsomstandigheden en tevredenheid
Ondanks de uitdagingen blijft de tevredenheid onder horecamedewerkers hoog. Uit de monitor blijkt dat 23,2 procent van de werkenden zeer tevreden is over zijn werk, en 53 procent tevreden. Belangrijke factoren die bijdragen aan de tevredenheid zijn de korte reistijd, flexibele contractvormen en werktijden en de kwaliteit van leidinggevenden. Ook werkzekerheid en deeltijdmogelijkheden worden gewaardeerd. Toch is 6,3 procent van de medewerkers ontevreden, wat ruimte biedt voor verbetering. Het goed onboarden van nieuwe medewerkers en bijscholing via de KHN Academie zijn belangrijke speerpunten voor het behoud van medewerkers.
Diversiteit en migratieachtergrond
Voor het eerst biedt de monitor ook inzicht in de culturele achtergrond van medewerkers. Maar liefst 39 procent van de werkenden in de horeca heeft een migratieachtergrond. Dit vraagt om extra aandacht van werkgevers om diversiteit en inclusie op de werkvloer te bevorderen en een veilige werkomgeving te waarborgen.
Conclusie: de horeca groeit
De nieuwste cijfers bevestigen dat de horeca groeit en meer mensen dan ooit in deze branche aan het werk zijn. Maar de branche staat voor grote uitdagingen, vooral op het gebied van instroom en behoud van vakmensen. Daarom is er aandacht nodig voor goed werkgeverschap, bij- en nascholing en technologische innovaties om de werkprocessen te verbeteren. Zowel KHN als SVH blijven zich inzetten om horecaondernemers hierin te ondersteunen.