Personeel Horecaondernemer Ondernemerschap

Hoe vind én behoud je horeca medewerkers

Aangeboden door: Koninklijke Horeca Nederland
vrijdag, 11 februari 2022

Werken in de horeca… Elke dag ‘n feestje! Horecaondernemers hebben lang uitgekeken naar de dag waarop zij weer een bijzondere gastvrije ervaring kunnen neerzetten met hun team. Maar nu het zover is, liggen er grote uitdagingen op hun pad. De belangrijkste daarvan is het vinden van horecapersoneel. Nu de horeca weer volledig open is, is er onvoldoende geschikt én ingewerkt personeel. Zonder goede medewerkers kun je gasten niet die bijzondere ervaring bieden en dus ook geen omzet maken. Maar hoe vind én behoud je nieuwe medewerkers nu er een groot personeelstekort is?

Personeelstekort

Met de heropening van de horeca, signaleert KHN dat er vanuit het hele land een sterke toenemende vraag is naar nieuwe medewerkers. Voor corona was er al sprake van een personeelstekort. Uit de arbeidsmarktmonitor van SVH en KHN kwam vorig jaar naar voren dat de werkgelegenheid naar schatting zal groeien van ongeveer 466.000 in 2019 naar ongeveer 559.000 in 2025. Door de coronacrisis hebben veel horecaondernemers medewerkers moeten ontslaan.

Hoe vind én behoud je nieuwe medewerkers met passie voor het vak? | Horecava

Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat 58 procent van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. Gemiddeld is de afname 42 procent. Omgerekend naar de gehele bedrijfstak gaat het dan om een afname in het aantal medewerkers van bijna 25 procent. Een aanzienlijk deel van hen is uitgestroomd naar andere sectoren, die krijg je niet zo snel meer terug.

Hoe vind én behoud je nieuwe medewerkers met passie voor het vak? | Horecava

Oplossing

KHN zet zich in voor goede randvoorwaarden: goede (corona)steunmaatregelen, goede (bij)scholingsmogelijkheden en arbeidswetgeving die aansluit bij wat een horecabedrijf nodig heeft. En om jou als ondernemer de juiste tools te geven om medewerkers aan te trekken, lanceerde KHN een campagne die het werken in de horeca en het volgen van een horecaopleiding promoot. In alle segmenten en functies zijn veel mensen nodig, zowel oproepkrachten, parttimers als professionals. De uitdaging is om de vraag te stimuleren en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Dat is in ieders belang: horecaondernemers, -liefhebbers en -partners, want de vraag bij onze gasten is immers niet weg.

Hoe vind én behoud je nieuwe medewerkers met passie voor het vak? | Horecava

Wat kun je zelf doen?

  1. Zorg dat je zichtbaar bent en zet je eigen team in als ambassadeurs
    Laat zien hoe leuk het is om te werken in de horeca. Zet jouw medewerkers in voor de promotie en werving van nieuwe medewerkers. Bied jouw team een platform, bijvoorbeeld via social media, en laat hen hun persoonlijke verhaal delen. Bijvoorbeeld: een kijkje in de keuken, een dag op het terras met, een bezoek aan de wijnkelder met jouw top sommelier, de tour van de linnenwagen door het hotel, etc. Een enthousiaste medewerker is het beste visitekaartje voor jouw horecazaak.
  2. Zorg voor goede arbeidsomstandigheden
    Een gezonde werkomgeving met aandacht voor het welzijn van je team is cruciaal. Zorg voor realistische werktijden – inclusief pauzes -, een veilige werkplek, bied gezonde maaltijden aan en kijk naar aanvullende arbeidsvoorwaarden zoals korting op sportfaciliteiten of trainingen.
  3. Maak medewerkers enthousiast en zet hun ontwikkeling centraal
    Motiveer jouw medewerkers om juist in deze tijd te werken aan hun vakbekwaamheid. KHN biedt via de KHN Academie verschillende e-learnings aan om op een laagdrempelige manier je kennis te verbreden. Denk bijvoorbeeld aan bier- of koffietrainingen, hygiëne en veiligheid of gastheer/-vrouw modules voor verschillende niveaus. Kijk bijvoorbeeld ook eens op het platform Hoe werkt Nederland en dit KVK-loket. Maak je gebruik van de NOW-regeling? Dan is investeren in de scholing van jouw medewerkers zelfs een voorwaarde.
  4. Bied verantwoordelijkheid én flexibiliteit
    De nieuwe generatie heeft behoefte aan flexibele werktijden. Faciliteer hierin en leg de verantwoordelijkheid van inroosteren/onderling ruilen bij je team. Ben je ook bewust van de kwaliteiten van je medewerkers en benut hun talent. Laat ze meedenken en met nieuwe ideeën komen die bijdragen aan een positieve gastervaring. Maak ze bewust van het uiteindelijke doel en geef ze hierin een taak die past bij hun talent. Medewerkers blijven over het algemeen langer wanneer ze kunnen doen waar ze goed in zijn.
  5. Erken en waardeer je medewerkers
    Een goede werksfeer is cruciaal. Het gaat niet alleen over hoe hoog het salaris is, maar ook over een persoonlijk compliment, het erkennen van nieuwe ideeën, eigen verantwoordelijkheid of meer flexibiliteit. Laat weten dat de medewerker wordt gezien, geef regelmatig feedback, zorg voor team-building activiteiten en vier successen samen!
  6. Zorg dat je jouw personeelsbestand ook administratief op orde hebt
    In deze tijd is het extra belangrijk om jouw personeelsbestand ook administratief op orde te hebben. Wil je als horecaondernemer of HR manager advies over je personeelsadministratie of personeelsbeleid? Dan kan Horeca Maatwerk – dochteronderneming van KHN – een personeelsscan uitvoeren. Je weet dan snel en eenvoudig hoe je personeelszaken ervoor staan en je krijgt tips en suggesties ter verbetering. Zo ben je goed voorbereid en voorkom je problemen in de toekomst.
  7. Laat je inspireren
    De combinatie horeca en coronavirus is als een slechte wijn waar je hoofdpijn van krijgt. Het heeft de branche ongenadig hard geraakt. Om je te helpen om naar de toekomst te kijken, deelt KHN-voordeelpartner Kolibrie graag dit e-book met je, inclusief verhalen van echte horecaondernemers.
  1.  
     
     

Hoe vind én behoud je nieuwe medewerkers met passie voor het vak? | Horecava

Inspiratiebox medewerkers werven én behouden

Juist ook in deze tijd blijft, binnen de mogelijkheden van jouw bedrijf, het werven, binden en boeien van je medewerkers ontzettend belangrijk. KHN heeft speciaal voor haar leden een inspiratiebox ontwikkeld met informatie, tips en goede voorbeelden over werving van nieuwe medewerkers, goed werkgeverschap en samenwerking met het onderwijs.

Hier vind je binnenkort ook een toolkit met campagne-uitingen voor o.a. social media. Zo kun jij als ondernemer jouw steentje bijdragen als het gaat om het promoten van de horecasector als dé plek om te werken én kun je in de toekomst voldoende, goed opgeleide medewerkers voor jouw bedrijf vinden én behouden.