Tech en Dienstverlening Start-ups en Innovatie

Bart van Dijk van Blinqed aan het woord

Aangeboden door: Horecava
woensdag, 25 september 2019

Mijn naam is Bart van Dijk. Ik ben 33 jaar, woon in Rosmalen en ben ondernemer in foodservice. Het ondernemersbloed zat er al vroeg in. Toen mijn ouders ontdekten dat ik mijn handen al uit de mouwen stak op momenten dat ik eigenlijk in de schoolbanken hoorde te zitten.

Vertel Bart, wie ben je? 

Mijn naam is Bart van Dijk. Ik ben 33 jaar, woon in Rosmalen en ben ondernemer in foodservice. Het ondernemersbloed zat er al vroeg in. Toen mijn ouders ontdekten dat ik mijn handen al uit de mouwen stak op momenten dat ik eigenlijk in de schoolbanken hoorde te zitten, stelden ze voor dat ik dan ook maar meteen 50 uur per week ging werken en de studie aan ze terugbetaalde. Aldus geschiedde.

Wanneer kwam je tot het idee om te gaan ondernemen?

Vanaf mijn zestiende werk ik al in de horeca en op mijn 25nam ik mijn eerste zaak Brasserie Fleurie over. Een meer dan 100 jaar oud, statig pand, in hartje Rosmalen, waar we naast een brasserie met internationale keuken en een pastabar met Italiaanse keuken ook ruimte bieden aan feesten, partijen, huwelijken en condoleances. Het pand bevat op de bovenverdieping een private bar, evenals ruimtes waar vergaderingen, workshops, trainingen en andere zakelijke bijeenkomsten plaats vinden.

Startup Blinqed - foto 2

Daarnaast begon ik een aantal jaar geleden met een compagnon in hartje ’s-Hertogenbosch Bar 35, waar we bier en (culinaire) burgers verzorgen. Een megasuccesvol concept. Inmiddels ben ik dus ook initiatiefnemer van Blinqed, een online platform dat in- en verkoopprocessen in de foodservicesector faciliteert. Het idee hiervoor is ontstaan vanuit mijn eigen persoonlijke frustratie als horeca ondernemer bij Fleurie.

“HET IDEE IS ONTSTAAN VANUIT MIJN EIGEN FRUSTRATIE ALS ONDERNEMER BIJ FLEURIE”

Wat heb je gedaan om Blinqed op te starten?

Toen ik Fleurie overnam, ontdekte ik al snel dat het runnen van zo’n zaak echt wel wat meer behelst dan simpelweg ‘restaurantje spelen’. Ik vond vooral het inkoopproces aan de achterkant nogal een gedoe. Er was nauwelijks sprake van efficiëntie, laat staan van (prijs)transparantie. Er werd maar wat gedaan, wat me veel tijd kostte. Tijd die ik liever aan mijn gasten spendeerde.

Dus ging ik al in 2013 op zoek naar een softwarematige oplossing: een systeem waarmee ik mijn inkoop onder controle kon krijgen. Waarmee ik met één keer inloggen kon inkopen bij al mijn leveranciers en dat nauwkeurig bij zou houden of de gehanteerde prijzen van leveranciers wel overeenkwamen met mijn gemaakte prijsafspraken. Ondanks allerlei initiatieven in de markt, bleek zo’n systeem niet te bestaan. En wat doe je dan als horecaondernemer? Dan ga je het gewoon zelf ontwikkelen. Mijn ideeën en plannen wekten al snel de interesse van collega-ondernemers, waardoor ik wist dat we op het goede spoor zaten.

Vervolgens is het een ware achtbaanrit geworden. We hebben getest in de markt, het product weer teruggetrokken, zijn opnieuw begonnen, etcetera. Want toegevoegde waarde leveren voor horeca en foodservice outlets is leuk, maar het is nog leuker als je voor alle betrokken partijen toegevoegde waarde levert, dus óók voor directe en indirecte toeleveranciers van deze outlets. Alle opgedane kennis zit nu in Blinqed. We pretenderen nu te weten hoe het moet. We kennen inmiddels ook de uitdagingen in de markt van directe en indirecte toeleveranciers en hebben die meegenomen in de ontwikkeling van Blinqed, zodat we ook hen daadwerkelijk verder helpen met slimme oplossingen en tools.

Startup Blinqed - foto 3

Waar sta je nu met het platform?

Na jaren van onderzoek en investeren hebben we nu een schaalbare, innovatieve en internationale oplossing voor de volledige keten. Voor horeca en foodservice outlets én hun directe en indirecte toeleveranciers. En dat terwijl we nog steeds volledig onafhankelijk opereren. Het minimum viable product dat nodig is om succesvol te zijn in de markt, is gereed. In de tussentijd voegen we nieuwe features en tools toe en koppelen met grote partijen.

Waarom moet ik hier volgens jou mee aan de slag?

Het aantal horecazaken stijgt, terwijl het overaanbod dat hierdoor ontstaat leidt tot meer faillissementen. 27% van alle horecazaken kampt bovendien met een personeelstekort en 6.200 horecabedrijven waren onlangs op zoek naar een kok. Fijn dat we met Blinqed een steentje bij mogen dragen aan een deel van de oplossing. Want horecazaken die hun processen aan de achterkant efficiënter hebben geregeld en middels prijstransparantie ‘in control’ zijn over hun marge, hebben een grotere kans op overleven. En daar zijn ook hun toeleveranciers bij gebaat. Voor die toeleveranciers optimaliseren we op hun beurt hun verkoopprocessen. Daarnaast besparen zij met onze oplossing al snel € 15.000 per jaar. 

Hoe reageert de horeca op je verhaal en waar ben je trots op?

De horeca omarmt het. Er is geen enkele reden om níet met Blinqed te gaan werken. De voordelen zijn evident. Het meest trots ben ik wanneer een horeca ondernemer zo enthousiast is dat hij wel ambassadeur wil worden van je platform. De eerste, landelijke ketens zijn inmiddels overstag. Daarnaast ben ik er trots op dat we met nagenoeg alle grote partijen op wat voor manier dan ook in gesprek zijn. Het mooie is dus dat we iedereen kunnen bedienen. Van eenpitter tot keten en van de bakker op de hoek tot multinational.

Startup Blinqed - foto 4

Wat is je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig?

De grootste uitdaging is om nóg sneller te groeien, maar de groei wel beheerst te houden. We moeten onze organisatie immers mee laten groeien. Daarnaast is er de eerste twee jaar voor ons weinig te verdienen. Pas later zullen er nieuwe features met business modellen worden toegevoegd. We zullen die periode dus financieel goed moeten zien te overbruggen. Met (onafhankelijke) investeerders is dat prima te doen. Daarnaast snapt men soms nog niet dat wij met Blinqed enkel een faciliterende rol vervullen. We kopen zelf niets in, verkopen niets, maken geen prijsafspraken, vergelijken geen prijzen en leveren geen producten uit. We gaan dus op niemands stoel zitten. Wij zorgen dat in- en verkoopprocessen efficiënter en transparanter verlopen, want daar iedereen bij gebaat.

“WE KOPEN NIETS IN, VERKOPEN NIETS, MAKEN GEEN PRIJSAFSPRAKEN, VERGELIJKEN GEEN PRIJZEN EN LEVEREN GEEN PRODUCTEN UIT. WE GAAN OP NIEMANDS STOEL ZITTEN.”

Dit is je kans! Wat zou je als pitch willen zeggen?

Een account bij Blinqed is gratis en levert je veel op. Dus wat let je om eens vrijblijvend een kijkje te nemen? Neem contact op voor een account: binnen 2 minuten kun je zonder verplichtingen registreren en aan de slag.

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Bart van Dijk en Blinqed? Klik dan hier en neem nu snel en eenvoudig contact op met Blinqed.