Van data tot beleving: hoe AI de hotelbranche transformeert
Kunstmatige Intelligentie (AI) is enorm in trek en blijft zich iedere dag ontwikkelen. In de hotelbranche wordt AI dan ook steeds vaker ingezet. Deze ontwikkelingen zijn niet alleen van invloed op de operationele kant van hotels, maar helpt ook de gastervaring te verbeteren en draagt bij aan (digitale) veiligheid. Van geautomatiseerde processen tot gepersonaliseerde diensten, ontdek hoe AI de hotelindustrie helpt en bijdraagt aan een positievere gastervaring.
Efficiëntie op operationeel gebied
AI speelt een grote rol bij het efficiënter maken van operationele processen zoals personeelsplanning en voorraadbeheer. Hierdoor kunnen hotels kosten besparen en hun winstgevendheid verhogen. Automatisering taken zoals klantenservice en boekingsbeheer ontlasten het personeel, terwijl de snelheid en nauwkeurigheid wordt verbeterd door chatbots en systemen die aan de hand van verzamelde dataprijzen vaststellen.
Naast het verbeteren van bestaande systemen, is AI ook in staat om op basis van nieuwe gegevens, analyses op te stellen. Zo krijgen hotels hierdoor onder andere gedetailleerde inzichten in gastengedrag en voorkeuren. Daardoor wordt het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen een stuk makkelijker en zullen ervaringen vanzelfsprekend positiever zijn.
Gemak voor de gasten
In de moderne hospitality draait alles om gemak en beleving. Van digitale check-ins en mobiele sleutels tot slimme kamersystemen. Technologie maakt het verblijf sneller, eenvoudiger en persoonlijker. Naast dat de technologie efficiënt is, is het ook nog eens comfortabel voor je gasten. Hotels zetten steeds vaker slimme oplossingen in die gasten ontzorgen en de beleving versterken. De digitale check-in is hiervan een goed voorbeeld. Geen onnodige wachtrijen bij de receptie bij aankomst of vertrek.
AI als personal assistent
Door analyses op te stellen en aanbevelingssystemen te creëren, worden gasten geholpen. Bij het plannen van hun verblijf is het eenvoudiger om activiteiten en restaurants aan te bevelen op basis van individuele interesses. Klanten hoeven dus minder zelf uit te zoeken en regelen en krijgen direct relevante opties voorgeschoteld. Het grootste voordeel is dat dit allemaal tijdens het boeken plaatsvindt, waardoor de klanten rustiger naar hun vakantie toeleven.
Ook tijdens het verblijf biedt kunstmatige intelligentie meer dan genoeg mogelijkheden om de gasten goed in de watten te leggen. Zo wordt er tegenwoordig steeds vaker gebruik gemaakt van AI bij roomservice, maar ook bij simpele taken zoals een wekker zetten om ervoor te zorgen dat gasten optimaal van hun dag profiteren.
Veiligheid en beveiliging
Door geavanceerde beveiligingscamera's en gezichtsherkenningstechnologie worden verdachte activiteiten sneller en beter gedetecteerd en worden noodsituaties sneller aangepakt. Tegenwoordig komt het zelfs voor dat brand- en veiligheidsvoorzieningen worden aangesloten op een AI-gedreven systeem, wat bijvoorbeeld de beste vluchtroutes uitlicht en nooddeuren automatisch opent op basis van waar het (brand)gevaar wordt gedetecteerd. Dit betekent dat gasten met een gerust gevoel verblijven.
Ook heeft AI een kans om bij te dragen aan een verbeterde veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan gezichtsherkenning of vingerafdrukscanners als vergrendeling van kamers, maar ook voor toegang tot bijvoorbeeld het zwembad of de sportschool. Toch blijkt beveiliging op deze manier lastig te realiseren, door privacy wat een steeds grotere rol speelt in dit deze tijden van digitalisering.








