Cultcha Kombucha: de eerste Nederlandse Kombucha brouwerij
Cultcha Kombucha is de eerste start-up in onze nieuwe rubriek: start-up in the spotlight. Waarin we elke maand een horeca start-up uitlichten. Dit Amsterdamse bedrijf is pionier op het gebied van Kombucha in Nederland. Maar hoe is Cultcha Kombucha begonnen, hoe zien zij de toekomst en welke waardevolle tips hebben ze voor andere start-ups?
We spraken de Amerikaanse oprichter Kelly, die haar passie voor gefermenteerde thee omzette in een succesvolle ambachtelijke brouwerij: Cultcha Kombucha. Volgens de Kamer Van Koophandel opgericht in 2016, maar eigenlijk was Kelly al veel eerder bezig met haar Kambucha brouwerij, het is niet voor niets dat haar vrienden haar toen al “Kelly Kombucha” noemden.
Hoe het allemaal begon
Tien jaar geleden proefde Kelly in de VS voor het eerst Kombucha, een gefermenteerde drank van thee, suiker, gist en bacteriën. Gefascineerd door de complexe smaak dook ze in online communities, volgde workshops en begon zelf te experimenteren.
Vier jaar geleden verhuisde ze naar Amsterdam met een duidelijk doel: haar eigen Kombucha brouwerij starten. Dankzij haar werk als chef had ze een groot netwerk in de horeca en ze liet proevers in de stad kennismaken mt haar ambachtelijke brouwsels. Uiteindelijk durfde ze de sprong te wagen: ze schreef zich, als eerste Nederlandse Kombucha brouwerij, in bij de Kamer Van Koophandel. "Natuurlijk was het spannend, ik werkte 50 uur per week als chef, had weinig spaargeld, geen ervaring met ondernemen en een taalbarrière. Maar ik voelde dat ik het kon." Vertelt Kelly.
De eerste Nederlandse Kombucha brouwerij
Kelly is trots op haar Kombucha: "Ik probeer Kombucha te maken voor de fijnproevers. Met simpele en authentieke smaken. Ik wil dat de smaak van ‘home brew’ erin blijft. Wt ik het unieke vind aan Cultcha is de uitgebalanceerde natuurlijke zurigheid en de rauwe en droge smaak. In tegenstelling tot veel commerciële Kombucha’s maak ik ze heel droog, ik noem het soms ‘the virgin champagne.’’ Lacht ze. "Over de jaren heen heb ik meer dan 100 smaken ontwikkeld, van kokoswater met kaffir limoenblad tot kers, basilicum, bloedsinaasappel en cayennepeper, onze wintersmaak."
Haar Kombucha slaat aan, want al snel kreeg ze bestellingen van chefs die geïnteresseerd waren in haar Kombucha. ‘Ik ben toen gestopt met mijn baan en heb me volledig gericht op mijn bedrijf. Door mijn voormalige manager werd ik gewezen op Kitchen Republic, een food business incubator. Daar heb ik me toen bij aangesloten. Van mijn keuken verhuisde ik de productie naar de werkruimte bij Kitchen Republic.’
De toekomst
De vraag groeide snel en bestellingen van topchefs volgden. Kelly besloot fulltime te ondernemen en sloot zich aan bij Kitchen Republic, een incubator voor food start-ups. Vanuit die professionele keuken groeide de productie. En nu breekt er een nieuw hoofdstuk aan: "Niemand weet het nog, maar ik ga een samenwerking aan met de Amsterdamse Frisdrank Fabriek; een creatief platform voor dranken. Samen gaan we naar een groot pand, waar ik meer dan genoeg ruimte heb voor de productie en verkoop van mijn Kombucha… Natuurlijk vind ik het moeilijk om Kitchen Republic achter me te laten, maar ik ben te groot geworden en het is tijd voor de volgende stap."
Advies voor andere ondernemers
Kelly's weg naar succes was allesbehalve makkelijk, maar de toekomst van Cultcha Kombucha ziet er goed uit. "Don’t be afraid to dream big, but be prepared to live small," is één van haar adviezen aan mede start-up ondernemers. "Ik heb nu twee jaar geen salaris ontvangen, maar als je ervan wil leven dan moet je offers brengen." Wat Kelly ook heel erg heeft geholpen is vragen stellen: "Vraag aan mensen of ze je willen helpen. Mensen zijn vaak behulpzamer dan je denkt. Maar de grootste les die ze leerde: wees voorbereid op een achtbaan, leer omgaan met tegenslagen en vier kleine overwinningen. Laat je niet meeslepen als dingen niet zo gaan zoals je had verwacht, maar pak daarna altijd de draad weer op om je uiteindelijke doel te behalen."