Fast Casual Food en Wine Start-ups en Innovatie

Start-up in the spotlight: Karma Kebab

Aangeboden door: Horecava
maandag, 29 november 2021

Dönner kebab, we kennen de snack allemaal wel. Een heerlijk broodje dönner gecombineerd met verschillende groentes en sauzen is altijd een goed idee, maar niet voor veganisten. Karma Kebab bracht hier verandering in! Karma Kebab is 100% plantaardig en gemaakt van lokale granen en groenten. Een echte eye catcher op elke menukaart, gemakkelijk te bereiden en ook zeer geschikt voor take-out & delivery. De Amsterdamse start-up is klaar om Nederland te veroveren met hun unieke maaltijd.

Karma Kebab, de snelgroeiende start-up, die plantaardige kebab produceert op basis van Nederlandse knolselderij, heeft een investering van 1 miljoen euro aangetrokken van het impact investeringsfonds Phase2.earth. Hiermee wil het bedrijf van ondernemers Marcel van der Heijden (38), Pascal Labrie (39) en Hidde Stolwijk (32) verder groeien in Nederland en haar plannen voor een eigen horecaconcept uitrollen.

Stolwijk: “Ons verhaal is gestart met de eigen foodtrucks op festivals. Kebab, bier, vrienden, gezelligheid, muziek en dat heerlijke onbezorgde festivalgevoel zitten allemaal in het DNA van ons merk. Al deze zaken komen terug in onze eigen horecaconcepten, die we al een aantal maanden aan het ontwikkelen zijn. Begin 2022 gaat de eerste locatie open in Utrecht en daarna zullen spoedig nieuwe locaties volgen. We kunnen niet wachten om hiermee te gaan knallen!”.

“Het is onze missie om het grootste en meest duurzame kebabmerk ter wereld te worden”

Duurzame nachtsnack

Op Lowlands 2018 ontstond het idee om een veganistische dönner kebab te ontwikkelen. Oprichter en chef-kok Pascal Labrie werd destijds door Lowlands gevraagd om de meest duurzame nachtsnack ter wereld te ontwikkelen. Dit werd een succes en na Lowlands meldden zich al snel vele andere festivals.

“Het is onze missie om het grootste en meest duurzame kebabmerk ter wereld te worden”, aldus Labrie. “Dat doen we door een gruwelijk lekker product te ontwikkelen en mensen te laten ervaren hoe verschrikkelijk lekker plantaardige streetfood kan zijn, terwijl je tegelijkertijd iets goeds doet voor onze planeet. Het is nog steeds fantastisch om te zien dat fanatieke carnivoren soms gewoon niet kunnen geloven dat ze geen vlees aan het eten zijn.”

Op de menukaart

Een start-up beginnen in de afgelopen twee jaar is niet het makkelijkste om te doen. De corona-maatregelen (waarin festivals werden beperkt of zelfs verboden) zorgde gedeeltelijk voor vertraging, maar weerhielden de oprichters niet om hard door te groeien.

Mede oprichter Van der Heijden: “De beperkingen die corona ons oplegde, zowel op financieel als op praktisch vlak, hebben ons enorm creatief gemaakt. We hebben ons product, de branding en de verkoopkanalen flink kunnen door ontwikkelen en ook veel nieuwe concepten getest. Daardoor staan we inmiddels bij meer dan 150 restaurants op de menukaart, liggen we in het schap bij horeca-groothandels, zoals Sligro en Bidfood, maar ook bij verschillende supermarkten, zoals DekaMarkt en Coop. Daarnaast werken we samen met partners zoals UberEats, Gorilla’s en HelloFresh. Dat leverde ons afgelopen jaar al de Duurzaamheid Award Karel de Vos, een prijsonderdeel van de Horecava Innovation Award, op en de titel Marketing Start-up van het jaar 2021. Het voelt als een heerlijke achtbaan en nu is het tijd om door te pakken.”