Zet jezelf als restauranteigenaar in beeld op social media
Horeca Ondernemerschap Social Media

Zelf in beeld op social media

Aangeboden door: Lekker Sociaal Media
vrijdag, 26 januari 2024

Als eigenaar van een restaurant ben je het gezicht van de zaak. Je bouwt een persoonlijke band op met vaste gasten en bent bepalend voor de sfeer en gastvrijheid die men beleeft. Gebruik je social media als online etalage van jouw horecabedrijf, dan is het belangrijk dat je ook daar zichtbaar bent als gastvrouw of gastheer.

Social media doen lastig? Zo doe je het in 15 minuten per dag!

Het gezicht van de zaak

Een goede horeca onderneming valt of staat met de mate van gastvrijheid. Jij, als eigenaar van het restaurant, zorgt ervoor dat je altijd zichtbaar bent voor vaste gasten en nieuwkomers. Met een vriendelijke begroeting zorg je dat mensen zich direct thuis voelen en door persoonlijke gesprekken te voeren met vaste gasten bouw je een duurzame relatie met hen op. Als je gebruikmaakt van social media om je restaurant online te promoten, wil je precies datzelfde gevoel overbrengen aan je volgers.

Vaste gasten spreek je normaal gesproken alleen wanneer je hen in de zaak ziet. Dan heb je, tussen de bedrijven door, even kort de tijd om bij te praten of hen op de hoogte te stellen van nieuwe gerechten en evenementen die je aanbiedt. Dat betekent echter, dat wanneer ze niet bij jou binnen zitten, je niet in de gelegenheid bent om ze te vertellen wat er bij jou speelt. Social media biedt je wel die ruimte. Daar kun je onbeperkt verhalen, aanbiedingen, nieuws en menu’s delen. Zo behoud je de aandacht en interesse van je vaste gasten en heb je steeds weer de mogelijkheid om ze te verleiden tot een reservering.

Herkenbaarheid

Tegenwoordig maken veel gasten gebruik van social media wanneer ze een keuze maken voor een restaurant. Ze bezoeken social media profielen om een goede indruk te krijgen van de verschillende opties. Daarbij blijkt de sfeer minstens net zo belangrijk als het eten. Door jezelf en je team regelmatig in beeld te brengen zorg je voor herkenbaarheid. Nieuwe gasten weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze bij jullie reserveren. Het voelt vertrouwd.

Herkenbaarheid op social media

Maar wat moet ik dan over mezelf vertellen?

Loop je helemaal vast bij het bedenken van leuke social media posts over jezelf? Geen probleem. Hieronder vind je een aantal leuke ideeën die je kunt toepassen op de social media profielen van jouw restaurant. De essentie is dat vaste en nieuwe gasten jou leren kennen in jouw rol als gastheer of gastvrouw. Je hoeft dus echt niet alles te delen over je persoonlijke leven. Laat zien op welke manier jij jouw restaurant runt en hoe gastvrijheid er in jouw ogen uitziet. Door ook je team mee te nemen in de persoonlijke posts toon je wie er allemaal zo hard werkt aan het succes in de zaak en zorg je voor nog meer herkenbaarheid.

1. Waar het allemaal begon

Maak een video waarin je vertelt waarom je een eigen restaurant bent gestart. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een kort interview dat een werknemer met je afneemt. Laat volgers vooraf vragen stellen via een sticker in stories of via reacties op facebook of TikTok. Zo betrek je hen meteen bij het verhaal. Je kunt sowieso iets vertellen over de visie die je had toen je het restaurant opende. Over de uitdagingen die je bent tegengekomen.  Over de mooiste momenten die je hebt beleefd in de zaak. Of vertel iets over de toekomstplannen en dromen die je nog wilt realiseren. 

2. Dagelijkse bezigheden

Neem volgers mee de vloer op. Wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een restaurant? En hoe doe jij dat op je eigen manier? Wat is voor jullie belangrijk? Laat bijvoorbeeld zien hoe jullie met zorg iedere dag alles aan kant maken voordat jullie open gaan. Deel de voorbereidingen in de keuken. Maak foto’s van de gezelligheid tijdens het eten met het team of  deel een video waarin je laat zien hoe  een nieuw menu tot stand komt. 

3. Gastvrijheid

Essentieel voor een positieve ervaring in een restaurant is de mate van gastvrijheid die gasten beleven. Dat gevoel kun je goed overbrengen door actie foto's en video’s te delen waarin je:

  • De deur opent voor gasten
  • Aan tafel de bestelling opneemt
  • Lachend met een dienblad door de zaak loopt
  • Iemand vriendelijk helpt vanachter de bar
  • Jassen aanneemt van gasten die binnenkomen
  • In gesprek bent met gasten
  • Extra hulpbehoevende gasten assisteert. 
     

In de begeleidende tekst kun je verdere uitleg geven over de manier waarop jullie meedenken over gastvrijheid. Wat maakt jullie aanpak anders dan in andere restaurants? Op welke manier doen jullie iets extra’s?

4. De kracht van het team

Stel ook je werknemers voor aan je volgers. Laat zien welke toppers bij jullie meewerken voor- en achter de schermen. Het toont de waardering die je hebt voor het hele team. Daarnaast kun je even ongegeneerd pochen met het vakmanschap dat jullie in huis hebben. Vertel zelf met trots iets over je werknemers, of laat hen een aantal vragen beantwoorden over zichzelf en hun passie voor horeca. 

Wat vertel je over jezelf op social media

Maak social media makkelijker

Met de bovenstaande tips gaat social media je al veel minder tijd kosten, maar wil je het écht in 15 minuten per dag doen? Dat kan! Je hoeft de regie niet uit handen te geven aan een duur bureau. Met een beetje hulp en een heleboel inspiratie doe je het zelf! Download de brochure van onze partner Lekker Sociaal Media en ontdek de social succesformule, speciaal ontwikkeld voor cafés en restaurants. Dat doe je door hier of op onderstaande afbeelding te klikken.

Maak social media makkelijker

Dit artikel is geschreven door: Lekker Sociaal Media

Team Lekker Sociaal Media