Masha de Romph: ‘Durf keuzes te maken!’

Aangeboden door: Gastvrijheidscoach
donderdag, 1 april 2021

Tijger in ‘t web, een echte alleskunner. 17 jaar geleden begon Masha in de bediening als bijbaan tijdens haar studie....

Tijger in ‘t web, een echte alleskunner.

17 jaar geleden begon Masha in de bediening als bijbaan tijdens haar studie. Na een klein intermezzo als HR-medewerkster kwam zij toch weer terug op het oude nest bij Herman. Destijds zat Herman in de beginfase van zijn ondernemerschap, dus een werkneemster die werkzaamheden deels op de vloer en deels op de achtergrond zou kunnen uitvoeren kwam als geroepen. Dit leidde tot een combinatie van werkzaamheden op het kantoor en op de vloer in de eerste 2 zaken van Herman, De Hofnar Rotterdam en De Hofnar Maassluis. Kort hierop werd Bar Restaurant Sijf overgenomen.

Meegroeiende met het succes van de organisatie verschoven deze werkzaamheden steeds meer naar het kantoor. Sinds 2012 doet Masha dit fulltime.

Naast eindverantwoordelijke van HR, de backoffice en het aansturen van een aantal bedrijfsleiders is misschien wel haar belangrijkste taak het optreden als rechterhand van Herman. Haar functie met de titel Tijger in ’t web is hierdoor een mengsel van meerdere functies. Zij is het kloppende hart van de organisatie. Iedereen kent Masha en Masha kent iedereen. Deze functie is haar op het lijf geschreven!

Eigenwijs met de hoofdletter ‘E’ 

Door de jaren heen is Hell’s Kitchen Horeca Groep enorm gegroeid. De basis hiervoor is het gedreven, gepassioneerde en creatieve maar toch ook wel eigenwijze tintje dat het bedrijf heeft. Ze zoeken graag het randje extra op, wel op een respectvolle manier, maar wel met lef. Deze eigenschappen hebben het bedrijf gebracht waar het nu staat en kenmerken het type medewerker waar het bedrijf naar op zoek is.

‘Wij zoeken naar medewerkers met het Hell’s Kitchen DNA en de wil om het grotere doel voorop te stellen.’

Het creatieve brein dat ‘Herman Hell’ heet

Het grootste deel van de succesformule Hell’s Kitchen is zonder meer het creatieve brein van Herman, hij zoekt continu naar nieuwe uitdagingen, en de stabiele organisatie hier achter.

Het team zorgt ervoor dat de creatieve ingevingen van Herman gerealiseerd en voorzien kunnen worden van een duidelijk plan. Masha is verantwoordelijk voor het bewaken van de planning, werkzaamheden, vergunningen en noem maar op.

‘Marketing & communicatie is bij ons altijd ‘key’. Vanuit Herman zijn communicatie achtergrond gebruiken we de media om zijn leuke en creatieve concepten en ideeën tot een succes te maken.’

Twee leuke en inspirerende ideeën die Masha bij blijven:

‘We hebben ooit vier oude stoeltjes van de Johan Cruijff Arena opgekocht met het idee om hier wc brillen van te maken voor Sijf. Onder het mom van; dit zijn de enige Johan Cruijff Arena stoeltjes waar een Rotterdammer met plezier op gaat zitten. Grappig toch!’ Dit is precies wat Masha bedoeld met creatief zijn en altijd het randje willen opzoeken.

‘Zoals de rest van de horeca staan ook wij te popelen om weer open te gaan. Maar we zijn ook reëel. Om er toch voor te zorgen dat je gasten je niet gaan vergeten, moet je bezig blijven.’

Een mooi voorbeeld hiervan is de eerste Zalmhuis Sushi Drive-Thru van Nederland. Dit werd door Hell’s Kitchen Horeca Groep opgestart tijdens de eerste lockdown.

‘Dit geeft maar weer eens aan dat stilzitten voor de Hell’s Kitchen gewoon geen optie is, en dat geen idee te gek is. We houden er toch wel van om de dingen op onze eigen manier te doen’

De verschillende en vooral unieke concepten die Hell’s Kitchen Horeca Groep rijk is

Zoals Masha al eerder aangaf houden ze er bij Hell’s Kitchen Horeca Groep van om dingen op hun eigen manier te doen, en soms een tikkeltje eigenwijs. Met als belangrijkste weergave; de verschillende concepten die Hell’s Kitchen rijk is.

‘Alleen maar dezelfde zaken is ook wat saai, daar doen wij niet aan mee!’

Het hele team is er vooral trots op dat zij alles in eigen beheer doen.  Van marketing tot financiën en van planning tot aan het interieur. Dit is het mooie resultaat van de selectieprocedure die Hell’s Kitchen hanteert. Zo weten zij dat ze alle kwaliteiten die ze nodig hebben in huis hebben.

De andere tak van sport die ‘SUGO’ heet

Hell’s Kitchen zou Hell’s Kitchen niet zijn als zij zich alleen op deze tak van sport zouden richten. Met deze gedachtegang heeft Herman, samen een compagnon twee jaar geleden SUGO overgenomen. SUGO bestond toen uit drie vestigingen maar is inmiddels uitgebreid naar vijf vestigingen in eigen beheer. De rek is hier zeker nog niet uit omdat SUGO nu als franchiseconcept is opgezet. Blijven ontwikkelen en nieuwe uitdagingen aangaan is het streven.

‘Hele andere tak van sport als je kijkt naar de Hell’s Kitchen restaurants. Maar omdat het zo’n uniek concept is past het toch wel weer heel goed bij ons’.

Medewerkers nu en straks?!

In de hoogtijdagen had Hell’s Kitchen Horeca Groep zo’n 300 medewerkers verdeeld over 7 vestigingen in dienst. Maar toen kwam daar de eerste lockdown. Het streven van het bedrijf was om de organisatie bij elkaar te houden.

‘Het was voor iedereen een hele spannend tijd met veel onzekerheden. Uiteindelijk konden we er niet onderuit om bepaalde contracten niet te verlengen. Dit doet pijn want wij zien ons team als een familie. We zijn er gelukkig wel in geslaagd om de medewerkers met een functie in de structuur te behouden, waardoor we de basis van het bedrijf intact hebben kunnen houden. ‘

‘Wij hebben toen  100% besluiten moeten nemen met maar 50% van de kennis’

In de zomer moest Hell’s Kitchen weer ‘volle bak’ mensen aannemen. Waar ze toen tegenaan liepen, en in de toekomst ook bang voor zijn, is de kleine aanwas van nieuwe personeelsleden. ‘Want als we straks weer gefaseerd verder open mogen, wil iedereen zijn wijntje of pilsje, maar wie gaat je dan bedienen?’

Je merkt dat in vergelijking met andere landen een baan in de horeca in Nederland toch nog steeds wordt gezien als ‘bijbaan’. Wat doodzonde is, want het is juist zo’n mooi vak met zulke mooie doorgroeimogelijkheden.

Hell’s kitchen merkt dat de pandemie mensen aan het denken heeft gezet. Wie in de horeca terecht is gekomen overdenkt nu door de omstandigheden om toch een switch te maken naar een andere branche. ‘Je kan uiteraard niet helemaal afdekken dat medewerkers vertrekken, maar dit is voor ons wel een reden geweest om tijdens deze tweede lockdown onze prioriteit te leggen op het trainen en in contact blijven met onze medewerkers. We stimuleren ze om positief te blijven, met de gedachtegang om ze  gemotiveerd te houden en vooral te laten zien hoe mooi ons vak is.’

Om te anticiperen op de ontwikkelingen in de markt zoekt Hell’s Kitchen daarom samenwerkingen met scholen en opleidingscentra. ‘Horeca is een mooi vak. Het draait niet alleen om eten en drinken maar om het maken van mooie herinneringen voor én met onze gasten. Dat is toch de mooiste baan die er is.’

‘De krapte aan medewerkers die er in de branche  al was, wordt alleen maar groter’ 

Wat zou Masha mensen meegeven als ze in haar schoenen zouden staan 17 jaar geleden

‘Blijf positief, en motiveer vooral je collega’s of medewerkers. Dit zal ze altijd goed doen! De tijden zijn al zwaar genoeg. Dus maak je iets moois mee, durft het dan ook te vieren. Laat je waardering aan je medewerkers/collega’s zien.’

‘Durf keuzes te maken en ga staan voor wie je bent.’

‘Op het moment dat je jong bent en alles lijkt je tegen te zitten, blijf dan zoeken naar nieuwe mogelijkheden en kansen. Wees creatief en geef nooit op.’

‘Daarom, blijf  creatief en zoek naar nieuwe kansen. Laat zien wie je bent en vooral wat je waard bent. Want uiteindelijk gaat een concept of zaak alsmaar beter en beter lopen als alle neuzen dezelfde kant op staan en je allemaal voor hetzelfde einddoel werkt.’

Met ons team doen we alles samen en werken we voor hetzelfde doel. Dat is de kracht en succesformule van Hell’s Kitchen Horeca Groep, teamwork makes the dream work.’.

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl