Geef je koffie omzet een boost
Social Media Koffie Thee Cacao Horecaondernemer

Geef je koffie omzet een boost via Instagram & TikTok

Aangeboden door: Lekker Sociaal Media
maandag, 28 augustus 2023

Als het in je zaak naar vers gezette koffie ruikt, is een bakkie snel verkocht. Maar hoe vertaal je zo’n verleidelijk gevoel naar social media? Met deze 4 ideeën voor Instagram reels en TikTok trek je meer koffieliefhebbers naar je zaak!

Wanneer een potentiële gast jouw restaurant voorbij loopt, zijn er verschillende manieren waarop jij hen kunt verleiden om binnen te komen. Een gastvrije begroeting, het aanzicht van een gezellige zaak, borden vol gerechten waar een voorbijganger van gaat watertanden, of de geur van een vers gezet bakkie koffie. Als je de social media kanalen van jouw restaurant als online etalage wil gebruiken, kun je dezelfde trucs toepassen… maar dan nét even anders!

Neem nu de verkoop van warme dranken. Een kop koffie, thee of warme chocomel kun je overal bestellen. Hoe zorg je ervoor dat men daarvoor bij jou in de zaak komt zitten? In principe laat een online gast zich op dezelfde manier verleiden als hierboven beschreven. Hij of zij wil overtuigd zijn van de gastvrijheid in jouw zaak, wil gezelligheid zien, wil een cappuccino zien met prachtige latte-art, en meegenomen worden in een beleving alsof ze de warmte van het kopje koffie in hun handen kunnen voelen, en de geur van de versgebrande bonen kunnen ruiken.

Reels op Instagram en filmpjes op TikTok lenen zich hier uitstekend voor. Korte fragmenten, bedoeld om de kijker binnen een paar seconden een specifieke sfeer in te trekken. We delen hieronder 4 leuke ideeën die je zo kunt namaken om een boost aan de verkoop van koffie te geven.

Download: nog meer tips, inspiratie en 1-op-1 social media hulp vind je hier

Boost de verkoop van koffie met deze 4 ideeën voor Instagram reels & TikTok

Het maken van een TikTok filmpje of een Instagram reel lijkt misschien ingewikkeld. Toch kun je binnen een paar seconden al een filmpje maken. Je drukt de foto-knop op je telefoon simpelweg wat langer in en beweegt met je camera langs een gerecht of van links naar rechts door je zaak, en je hebt al een sfeerimpressie. Muziekje eronder, tekstje erbij, klaar. Echt! Zo makkelijk kan het zijn.

Wil je wel iets verder gaan? Dan hebben we 4 ideeën die ook allemaal heel makkelijk uit te werken zijn in je eigen restaurant of café:

Tip 1: Latte art

Dit heb je zeker eens voorbij zien komen. Foto’s of filmpjes van gasten die hun kop koffie vastleggen omdat er zo’n mooi kunstwerkje in het melkschuim is gemaakt. Deze beelden kun je natuurlijk ook zelf maken! Zo geef je jouw barista’s meteen een podium en verleid je koffieliefhebbers om bij jou zo’n mooie koffie te scoren. Grote kans dat ze er dan zelf ook weer een filmpje of een foto van maken. Zo maak je het filmpje:

  • Zorg voor een schone werkplek. Geen rommel op de achtergrond. Een schone koffiemachine en schone kopjes. Ook de kleding en de handen van je barista moeten er netjes uitzien.
  • Film het proces waarbij de barista de melk en het schuim in de kop schenkt. Dit kun je eerst van iets verder weg doen. Zodat hij/zij volledig in beeld is. Beweeg je camera vervolgens dichterbij om in te zoomen op het gedetailleerde latte-kunstwerk. Doe dit niet door in te zoomen met je camera. Dan gaat de kwaliteit verloren.
  • Kies een populair muziekthema uit de suggesties van Instagram of TikTok, of selecteer zelf een muziekfragment dat goed bij de sfeer in jouw zaak past.
  • Voeg in de omschrijving toe welke werknemer deze bijzondere kunstwerkjes maakt, en wanneer gasten zo’n mooi kopje koffie kunnen bestellen.

KLAAR!

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Tip 2: a day in the life of a barista

Dit idee is perfect als je gastvrijheid, skills en de sfeer in je zaak allemaal in één fragment wil vangen. Deel een dag uit het leven van een barista die bij jullie in de zaak werkt. Het vergt íets meer inspanning, maar met een paar korte fragmentjes draai je zo een leuke compilatie in elkaar! Zo maak je het filmpje:

  • Zorg ook hier weer voor een schone werkplek. Je gaat een bewegend visitekaartje maken, dus je wil dat alles er tiptop uit ziet.
  • Je kunt er nu voor kiezen om verschillende momenten op de dag te filmen. Denk aan: opstarten, bonen bijvullen, bestellingen aannemen, verschillende koffies zetten, schoonmaken, afsluiten. Óf je kiest ervoor om een telefoon of camera vanuit 1 plaats langere tijd te laten filmen. Dan kun je dat fragment versneld afspelen als time lapse.
  • Kies de fragmenten die goed vertellen wat jij wil laten zien. Dat het gezellig druk is bij jullie. Dat voor elke kop koffie (begin of eind van de dag) net zoveel tijd wordt genomen. Dat er altijd hygiënisch wordt gewerkt. Dat er ruimte is voor een praatje met gasten. Knip eventueel storende beelden er tussenuit. Bijvoorbeeld collega’s die voor je camera gaan staan.
  • Kies nu in de editor van Instagram of TikTok voor de fragmenten van jouw keuze en plaats ze achter elkaar als compilatie, of speel ze versneld af als time-lapse.
  • Voeg een muziekje en een omschrijving toe.

KLAAR!

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Tip 3: Deel een koffiemoment

Voor veel mensen is een kop koffie veel meer dan iets om de dorst mee te lessen. Meer dan een caffeïne boost. Vaak gaat het meer om het moment. Een rustig begin van de dag met een krant. Een hartverwarmend bakkie troost wanneer het buiten regent en je de gezelligheid van binnen zoekt. Of een excuus voor een date met een geliefde, vriend of vriendin. Vang de vibe van zo’n moment in je posts. Zo doe je dat:

  • Kies welke sfeer je wil neerzetten: druilerige regendag / koffiedate / studie moment / werkafspraak buiten kantoor / etc.
  • Zoek de plek in jouw restaurant of café dat zich het best leent voor dat moment.
  • Ga je voor een stilleven? Of juist een levendig beeld met gasten? 
  • Begin met het filmen van de koffie. Deze moet natuurlijk super vers gezet zijn, zodat er nog warmte vanaf komt en de schuim nog perfect in tact is. Details zijn belangrijk! Laat eventueel je model door de koffie roeren om te laten zien hoe goed het melkschuim is.
  • Beweeg vervolgens achteruit om uit te zoomen en de sfeer van het hele restaurant te laten zien. Of maak hier een los fragment van en plaats dat in de editor van Instagram of TikTok achter elkaar. 
  • Voeg voor nieuwe volgers toe waar je zit. Dit kan in de omschrijving, maar gebeurt op TikTok ook vaak met tekst in beeld + het punaise symbool (zie voorbeeld)
  • Voeg nog een passend muziekje toe, dat aansluit op de mood van de scène

KLAAR!

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Tip 4: Laat variatie zien

Zijn jouw gasten wel op de hoogte van alle verschillende soorten koffie die je serveert? Misschien heb je seizoensspecials die maar matig worden besteld, of wil je laten weten dat je ook koffie met plantaardige melk serveert. Maak dan eens een post waarin je laat zien wat al je verschillende koffie opties zijn. Dat kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan deze opties:

  • Zet je camera op een statief op de counter naast de koffiemachine. Laat de barista steeds op dezelfde plek een koffie bestelling neerzetten. Eerst een zwarte koffie, dan een cappuccino, daarna een latte, enz. Zo heb je allemaal korte fragmentjes van 1 seconde die je achter elkaar kunt plakken. Bijvoorbeeld precies op de beat van een muziekje. Zowel Instagram als TikTok bieden templates waarin je beelden kunt toevoegen zodat ze precies op de juiste momenten synchroon lopen met de muziek.
  • Zet alle verschillende opties naast elkaar op de bar, en film dan van dichtbij langs alle kopjes. Doe dit een beetje schuin van voren/boven, zodat je van voren door het glas kunt kijken, maar ook de bovenkant van de kop kunt zien.
  • Post dilemma’s. Laat je volgers kiezen tussen twee opties. Zo kun je steeds twee variaties onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld: ‘Bestel jij liever een flat white of een latte?’ En reken maar dat mensen graag reageren op dilemma’s!
  • Ook leuk: laat zien welke lekkernijen jullie bij de koffie serveren. Waarschijnlijk onderscheiden jullie je daarmee van de concurrent. Dat is dus een unieke reden voor gasten om bij jou te reserveren in plaats van bij de buurman.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

HANDIG! Doe mij meer van die tips!

Zou je meer ondersteuning willen bij het professionaliseren van jouw social media kanalen? Je hoeft de regie niet uit handen te geven aan een duur bureau. Met een beetje inspiratie en sturing kun je het zelf! Download dan de brochure van onze partner Lekker Sociaal Media en ontdek hun social succesformule die ze speciaal voor de horeca hebben ontwikkeld. Dat doe je door hier of op onderstaande afbeelding te klikken.

Meer jonge gasten voorbeelden TikTok

Dit artikel werd aangeboden door de specialisten van Lekker Sociaal Media. Hét social media bureau voor horeca in Nederland en België.

Team Lekker Sociaal Media