Wollerich wint Gouden Koksmuts 2016

• 2016-01-10

Het team van restaurant Wollerich, met chef de cuisine Gerard Wollerich en Erik Bos en Koen van den Hurk, heeft maandag 11 januari tijdens de Horecava 2016 de Gouden Koksmuts gewonnen. De prijs werd uitgereikt door Robert Kranenborg, SVH Meesterkok en ambassadeur van de Nederlandse kampioenschappen voor koks.

De opdracht bestond uit het à la minute bereiden van een amuse en een viergangen menu voor vier personen op basis van verse seizoensingrediënten, die ter plekke konden worden gewinkeld. De creativiteit van de koks stond geheel centraal. Het thema van de wedstrijd was Meesterlijk; de deelnemers dienden hun masterpieces te bereiden.

De Gouden Koksmuts, in Nederland de meest begeerde prijs voor koks, werd voor de zesenvijftigste keer uitgereikt. Het winnende team won naast de Gouden Koksmuts een goudkleurige Rational oven, het Annoncersysteem van Index Hospitality Systems, een goudkleurige Big Green Egg, een culinaire reis naar Japan van Versvishandel Jan van As, kalfsvlees van VanDrie Group ter waarde van € 750,-, een messenkoffer van Wüsthof en een cheque van € 1000,- van het Gastronomisch Gilde.

De jury, bestaande uit de voorzitter Thomas Bühner, chef-eigenaar La Vie *** in Osnabrück, Frank Fol, gildemeester van de Belgische Meesterkoks, Robert Kranenborg, SVH Meesterkok, Felix Wilbrink, culinair journalist De Telegraaf en Willem Himmelreich, jurysecretaris, beoordeelde de prestatie van de winnaar met het hoogst aantal punten. Hierbij werd niet alleen op smaak gelet. Ook de presentatie, de bereiding en het efficiënt gebruik van ingrediënten, de ‘meesterlijkheid’ en originaliteit waren van groot belang. De wedstrijd is georganiseerd door het Gastronomisch Gilde, de grootste vakvereniging van professionals in eten, drinken en gastvrijheid in Nederland met 3400 leden, in samenwerking met de Horecava. Het NK wordt mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsors Rational, Koppert Cress, Index Hospitality Systems, Big Green Egg, Versvishandel Jan van As en door de sponsors VanDrie Group, HANOS, Gram koelkasten, Winterhalter, Deli XL, Wüsthof, Villeroy en Boch, Chaud Devant, Vitamix, Verstegen, Rungis, De Heeren van Loosdrecht, Heman, Henkovac, Hoshizaki, Sealed Air, Sanday’s, SVH, ROV van Amsterdam, ROC Mondriaan, De Kweker, Gastronomixs, Restaurant Bolenius en Dutch Cuisine.