Rosval Easy-Cooling wint Horecava Innovation Award 2016

Rosval Easy-Cooling wint Horecava Innovation Award 2016

  • 2016-01-10
  • Horecava

Overall meer oog voor luxe, comfort en gebruikersgemak

Dankzij Rosval Easy-Cooling, winnaar van de Horecava Innovation Award 2016, zijn horecakeukens voortaan verlost van een grote ergernis en kostenpost: de beduchte, moeilijk schoon te houden rubber afdichtingsranden langs koellades en -deuren. Het prijswinnende afsluitsysteem van Rosval is hygiënischer én goedkoper; een wereld-innovatie! De prijsuitreiking van de 16e editie van de innovatiewedstrijd vond plaats op maandag 11 januari 2016, de eerste dag van 60ste jubileum Horecava, in RAI Amsterdam.

124 innovaties dongen dit jaar mee naar de Horecava Innovation Award. Het niveau lag hoog, vooral in de categorie Food & Beverage. Hoewel het accent weer meer ligt op luxe, comfort en gebruikersgemak, blijven duurzaamheid en gezond belangrijke thema’s.

Categoriewinnaars
De jury maakte tevens de winnaars bekend in de vier categorieën. Bij Food & Beverage ging de Award naar Pekoe Tea Liqueur (Pekoe BV, Amsterdam); een vakkundig gemaakte theelikeurserie op basis van verschillende theesoorten, die in smaak ook echt te onderscheiden zijn. CityHub (Cityhub, Amsterdam) won bij Concepts, Interior & Design met een innovatief concept van modulaire overnachtingscabines, waarbij de zeer complete digitale omgeving in het oog springt. Toegang tot alles door middel van een simpel polsbandje. De luxe van een hotelkamer, de sociale omgeving van een hostel. De categorieprijs bij Equipment & Services was voor overall winnaar Rosval Easy-Cooling (Rosval, Best); koellades en -deuren zonder rubber afdichting. Veel hygiënischer en een stuk goedkoper, zegt de jury. Een doorbraak op het gebied van voedselveiligheid en een opluchting voor de hele horeca. In de categorie Digital, Applications & Social Media won de BarDoggy (BarDoggy BV, Mijdrecht); een app die de drukte in de kroeg registreert en analyseert. Gasten zien in één oogopslag waar het gezellig is, de ondernemer komt meer te weten over het bezoekgedrag van zijn gasten.

Karel de Vos Award
De jury reikte voor de vierde keer de Karel de Vos Award uit. Deze bijzondere prijs, genoemd naar de oprichter en jarenlang voorzitter van deze wedstrijd, gaat naar de meest gastgerichte innovatie, die de horecaondernemer ondersteunt in zijn bedrijfsvoering en bijdraagt aan een betere wereld. Alle inzenders maakten kans. Winnaar werd deBieterbal van Jonathan’s BV, van chef en groenten promotor Jonathan Karpathios uit Hoofddorp. Een top bitterbal van gefermenteerde rode biet, aantrekkelijk gepresenteerd als concept.

Publieksprijs
Het publiek mocht ook weer een stem uitbrengen op haar favoriete innovatie. Er werd door de genomineerden in het voortraject druk gelobbyd op de sociale media. De publiekswinnaar werd uiteindelijk ’t Zusje App (Juist – Digitaal marketingbureau). De genomineerden ontvingen in totaal 6128 stemmen; daarvan ging 46% naar de publieksprijswinnaar.

Advies en ondersteuning
Behalve de felbegeerde wissel-award en de roem ontvangt de winnaar ook een cheque voor marketing- en communicatie-ondersteuning door Pitch communicatie & PR in Amsterdam. Alsmede een intensief begeleidingstraject op het gebied van financiering, fiscale haalbaarheid en subsidie-verwerving, aangeboden en verzorgd door BDO, Accountants en Adviseurs. Octrooicentrum Nederland staat alle genomineerden die dat wensen bij met goede raad.

De jury
De onafhankelijke jury, bestaande uit ondernemers, chef-koks, vakspecialisten en -journalisten, boog zich grondig over alle inzendingen en kwam tot 16 genomineerden plus een bijzondere vermelding voor de Karel de Vos Award. Allen zijn te bewonderen op het InnovationLAB, tijdens de Horecava. Voor de 16e editie van deze wedstrijd konden producten aangemeld worden die na 1 januari 2015 in Nederland op de horecamarkt verschenen. De Horecava wil met de prijs het innovatieve karakter van de beurs onderstrepen en fabrikanten en leveranciers stimuleren de horeca te blijven voorzien van innovatieve producten.

Horecava Innovation Award 2016: De overige genomineerden

Categorie Concepts, Interior & Design

  • Stoov Docking Station 16; duurzame stoelverwarmer, Stoov BV, Utrecht
  • Dark, Blond en Sparkling bierglas; glazen voor betere bierbeleving, Enjoying Beer, Den Haag
  • Exota limonade; priklimonade in retro jasje, Exota BV, Veghel

Categorie Digital, Applications & Social Media

  • ’t Zusje App; smartphonegebruik ontmoedigende app, Juist – Digitaal marketingbureau, Boekel
  • Wastewatcher; data tool tegen voedselverspilling, Wastewatchers, Utrecht
  • Tweedehands etenswaren via BiomassaDHZ.nl; ‘Marktplaats’ voor biomassa, De Klik Biomassa DHZ, Lunteren

Categorie Equipment & Services

  • X-OVEN.3; zuinige houtskooloven, VoC Grootkeukens BV, Amsterdam
  • Experts’ Collection; wijnglazen voor meer smaakbeleving van verschillende wijntypes, Royal Leerdam, Leerdam
  • MEIKO vaatwerkspoelmachine UPster model KM 250; duurzame vaatwerkspoelmachine, MEIKO Nederland BV, Barendrecht

Categorie Food & Beverage

  • ‘Zoutloze’ koud gerookte zalm; zalm gerookt zonder zout, Zalmrokerij ‘Smoking’, Enkhuizen
  • Shrubs; serie fruit azijnsiropen op basis van Edik, Ediks BV, Someren-Heide
  • Bieterbal; bitterbal op basis van rode biet, Jonathan’s BV, Hoofddorp

Karel de Vos Award
Een bijzondere vermelding voor Crumpy’s; een lekker bros koffiekoekje op basis van oud brood, van de Bakkers Lamers te Oss en Heesch. Met dit unieke recept, dat Lamers genereus beschikbaar stelt, komt er een goede bestemming bij voor oud brood, dat anders maar weggegooid zou worden.

Over Horecava 2016
Horecava 2016 wordt nog tot en met donderdag 14 januari gehouden in RAI Amsterdam. Horecava is alleen toegankelijk voor professionals. Een toegangskaart is te bestellen via www.horecava.nl (€ 55,-, ook aan de kassa, met een Kamer van Koophandel-inschrijving). De minimum leeftijd voor bezoekers is 18 jaar. Ook kinderen onder begeleiding zijn niet toegestaan. Bij de voorregistratie kunnen bezoekers het unieke NS-ticket bestellen. Voor slechts €10,- reizen Horecava-bezoekers met een NS-dagretour 2e klas vanaf elk NS-station in Nederland naar het NS-station Amsterdam RAI, vanaf 09.00 uur. Meer informatie over Horecava 2016 is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava) en Facebook (#Horecava, #HIA).

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297

Nieuwste Video

meer video's »