Nominaties Horecava Innovation Award 2016 bekend

Nominaties Horecava Innovation Award 2016 bekend

  • 2015-11-18
  • Horecava

Méér smaakbeleving en quality time, minder verspilling en ongezonde toevoegingen

Zestig jaar Horecava heeft een stortvloed aan innovatieve producten teweeggebracht. Zeker iets om even bij stil te staan, maar niet te lang, want innovaties hebben nu eenmaal de eigenschap zich te richten op de toekomst. Een toekomst vol digitale kansen en voedingtechnische uitdagingen. Dat blijkt uit de 124 inzendingen die de vakjury van de Horecava Innovation Award dit jaar mocht beoordelen. Sfeer, smaakbeleving, minder verspilling en écht contact zijn de centrale thema’s bij de zestien genomineerde producten en diensten. De grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie beleeft in 2016 haar 60e editie, en vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari in RAI Amsterdam.

Tijdens de feestelijke opening van deze jubileumHorecava, op de eerste beursdag, worden de categoriewinnaars, de overall winnaar en de winnaar van de Karel de Vos Award bekendgemaakt.

Prijs
De winnaar van de Horecava Innovation Award 2016 krijgt behalve de felbegeerde wisselprijs en de roem, een intensief begeleidingstraject aangeboden, op het gebied van financiering, fiscale haalbaarheid en subsidie-verwerving. Verzorgd door BDO, Accountants en Adviseurs; de sponsor van de wedstrijd. Pitch communicatie & PR in Amsterdam ondersteunt de winnaar op het gebied van marketing en communicatie. Ook Octrooicentrum Nederland staat genomineerden die dat wensen weer bij met goede raad.

Inzendingen
In de vorig jaar geïntroduceerde categorie Digital, Applications & Social Media zit, zoals te verwachten, een gezonde groei. Opvallend is dat nog altijd bijna de helft van de inzendingen in de oude, vertrouwde groep Food & Beverage valt. Tastbare producten die dit jaar hoog scoren op smaak, rekening houdend met het welzijn van de gast. In de categorie Equipment & Services wederom veel energiezuinige innovaties en bij Concepts, Interior & Design swingen de inzendingen tussen retro en hyper-futuristisch. Al proevend, keurend en testend kwam de onafhankelijke jury, bestaande uit ondernemers, deskundigen en vakjournalisten, tot de volgende zestien genomineerden:

Nominaties Horecava Innovation Award 2016

Categorie Concepts & Interior & Design

  • Stoov Docking Station 16; duurzame stoelverwarmer, Stoov BV, Utrecht
  • Dark, Blond en Sparkling bierglas; glazen voor betere bierbeleving, Enjoying Beer, Den Haag
  • CityHub; overnachtingscabines, CityHub, Amsterdam
  • Exota limonade; priklimonade in retro jasje, Exota BV, Veghel

Categorie Digital, Applications & Social Media

  • ’t Zusje App; smartphonegebruik ontmoedigende app, Artform, Boekel
  • Wastewatcher; data tool tegen voedselverspilling, Wastewatchers, Utrecht
  • BarDoggy; app meet drukte in kroeg, BarDoggy BV, Mijdrecht
  • Tweedehands etenswaren via BiomassaDHZ.nl ; ‘Marktplaats’ voor biomassa, De Klik Biomassa DHZ, Lunteren

Categorie Equipment & Services

  • Rosval Easy-Cooling; koellades en deuren zonder rubber afdichting, Rosval, Best
  • X-OVEN.3; zuinige houtskooloven, VoC Grootkeukens BV, Amsterdam
  • Experts’ Collection; wijnglazen voor meer smaakbeleving van verschillende wijntypes, Royal Leerdam, Leerdam
  • MEIKO vaatwerkspoelmachine UPster model KM 250; duurzame vaatwerkspoelmachine, MEIKO Nederland BV, Barendrecht

Categorie Food & Beverage

  • ‘Zoutloze’ koud gerookte zalm; zalm gerookt zonder zout, Zalmrokerij ‘Smoking’, Enkhuizen
  • Shrubs; serie fruit azijnsiropen op basis van Edik, Ediks BV, Someren-Heide
  • Pekoe Tea Liqueur; theelikeur serie, Pekoe BV, Amsterdam
  • Bieterbal; bitterbal op basis van rode biet, Jonathan’s BV, Hoofddorp

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van alle nominaties »

Karel de Vos Award

Ook bij deze editie van de Horecava Innovation Award wordt weer de Karel de Vos Award uitgereikt. Deze bijzondere trofee, vernoemd naar de in 2012 overleden initiatiefnemer en drijvende kracht achter deze prestigieuze wedstrijd, gaat naar de meest gastgerichte, ondernemer-ondersteunende innovatie, die bijdraagt aan een betere wereld. De winnaar wordt gekozen uit alle inzendingen.

Publieksprijs
Vanaf begin december kan het publiek via de Facebookpagina van de Horecava stemmen op zijn of haar favoriete innovatie. De publieksprijs wordt ook op de eerste beursdag bekendgemaakt.

Over BDO
BDO Accountants & Adviseurs bundelt branchekennis en -expertise binnen de Branchegroep Horeca & Recreatie. BDO heeft een representatieve en omvangrijke klantportefeuille bestaande uit hotel(s)(ketens), restaurants, recreatieparken, cafébedrijven en overige horeca gerelateerde ondernemingen. Marcel Kuhlmann, senior adviseur van BDO: “Bij BDO werken mensen die luisteren en meedenken. Onze horecaspecialisten snappen dat elke ondernemer zijn eigen ondernemersstijl heeft en dat vraagt om een slimme ‘op-maat’-aanpak. BDO geeft hiermee innoverende (horeca)ondernemers een extra boost op weg naar een verbeterd rendement.”

Meer informatie
Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava) en Facebook. De officiële hashtag van de Horecava Innovation Award 2016 is #HIA.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297

Nieuwste Video

meer video's »