Nominaties Horecava Innovation Award 2015 bekend

• 2014-11-17

Het gaat goed op innovatief gebied in de horeca. Maar liefst 151 innovaties werden ingestuurd om kans te maken op de felbegeerde Horecava Innovation Award 2015 (HIA). Zoveel zijn het er in jaren niet geweest (110 in 2013; 118 in 2014). Een deskundige jury nomineerde 16 innovaties. Maandag 12 januari 2015 worden op de Horecava in de Amsterdam RAI de categoriewinnaars, overall winnaar en winnaar van de Karel de Vos Award bekend gemaakt.

Door herschikking van de bestaande categorieën ontstond dit jaar ruimte voor een nieuwe categorie: Digital & Social Media, een terrein waarop ongelofelijk veel innovatiefs gebeurt. De bijbehorende nieuwe jury had de handen er vol aan. Voor het eerst werden de diverse deeljury’s, bestaande uit deskundige vakgenoten, adviseurs en vakpers, bij hun beoordeling bijgestaan door een vertegenwoordiger van het Octrooicentrum Nederland. Zijn verhelderende inbreng werd zeer op prijs gesteld.

De meeste inzendingen vielen traditiegetrouw in de categorie Food & Beverage. Hier zoals te verwachten veel positieve aandacht voor de nieuwe Allergenenwetgeving en specifieke eetwensen bij de gast, zoals koolhydraten-arm, streekgebonden, puur natuur, ambachtelijk en gezond. Daarnaast blijven er ook altijd kansen voor producten die ‘gewoon-heel-lekker’ zijn. Bij Concepts, Interior & Design opvallend veel innovaties voor outdoor gebruik en bij Equipment & Services wederom veel duurzame oplossingen en gastvrijheidverhogende slimmigheden.

Nominaties Horecava Innovation Award 2015

Categorie: Concepts, Interior & Design

• Cosidrum 100, de mobiele terrasverwarmer, Gimeg Nederland, De Meern
  • Acrylic Couture, decoratief acrylglas voor interieurs, Wandbeleving, Steenwijk
  • Ritzenhoff Outdoor, geblazen kunststof drinkglazen, Global Glass Products, Middelburg
  • Luminous Carpets, lichtdoorlatend tapijt, Luminous Carpets; Philips en Desso, Waalwijk

Categorie: Digital & Social Media

• IBM’s Chef Watson, zoekcomputer voor unieke recepten, IBM Corporation i.s.m. Bon Appetit – Institute of Culinary Education, United States
  • Social Booker, meer directe reserveringen via de eigen hotelwebsite, Cubilis by Stardekk, Brugge (BE)
  • Lightcurb, infobaken voor marketing op locatie, Snakeware, Sneek
  • Hospol - Digitale Opsporing, Digitale Opsporing, Sevenum

Categorie: Equipment & Services

• Zelf-afschuimend bierglas, tappen zonder afschuimen, Triple-s International, Nijmegen
  • Hobart Premax AUPA, zelfreinigende vaatwasmachine, Hobart Nederland, Woerden
  • Breathometer Breeze, blaastest voor smartphones, Tippen Valley, Den Haag
  • The Eggchef, perfect gekookt ei op maat in 1 minuut, Eggciting Products, Oirlo

Categorie: Food & Beverage

• Spice oils, kruiderij op oliebasis, Verstegen Spices & Sauces, Rotterdam
  • Bacon Bullet, snack, Nextdeli, Soest
  • Kimchiwawa, smaakpoeder, Top BV, Wageningen
  • Gerookte zalmproducten, roken onder de 7°C, Zalmrokerij Smoking, Enkhuizen

Karel de Vos Award

Ook bij de editie 2015 wordt de Karel de Vos Award weer uitgereikt. Deze prijs is een eerbetoon aan de in 2012 overleden initiatiefnemer en drijvende kracht achter de Horecava Innovation Award. Hij gaat naar de meest gastgerichte innovatie, die de horecaondernemer ondersteunt in zijn bedrijfsvoering en die geproduceerd wordt met respect voor mens, dier en planeet.

Kanshebbers Karel de Vos Award

• Zelf-afschuimend bierglas, categorie Equipment & Services, tappen zonder afschuimen, Triple-s International, Nijmegen
  • IBM’s Chef Watson, categorie Digital & Social Media, zoekcomputer voor unieke recepten, IBM Corporation i.s.m. Bon Appetit – Institute of Culinary Education, United States
  • Post uit de Natuur, persoonlijke limonade, KG Companie, Agroposta, Amsterdam
  • Zilte Glorie, zeewier ravioli, Pit-foodconcepts Eindhoven i.s.m. Altoni Pasta, Schoten (BE)

Publieksprijs

Vanaf eind november kan het publiek via de Facebookpagina van de Horecava stemmen op zijn of haar favoriete innovatie. De publieksprijs wordt ook op de eerste beursdag bekend gemaakt.

Meer informatie

Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava) en Facebook. De officiële Twitter hashtag van de Horecava Innovation Award 2015 is #HIA2015.

Klik hier voor een uitgebreide omschrijving van de innovaties. U vindt foto's van de nominaties in hoge resolutie op www.horecava.nl