Marco van der Wijngaard Nationaal Kampioen Leerling-Kok 2015

Marco van der Wijngaard Nationaal Kampioen Leerling-Kok 2015

  • 2015-01-14
  • Horecava

Marco van der Wijngaard, leerling-kok in Restaurant De Hoefslag in Bosch en Duin, heeft op 15 januari 2015 het Bronzen Koksmes gewonnen. Hij kreeg de prijs als nationaal kampioen leerling-kok uitgereikt door Albert Kooy, juryvoorzitter en SVH Meesterkok. De wedstrijd vond plaats tijdens de Horecava in Amsterdam RAI.

Acht jonge koks uit topbedrijven streden om het kampioenschap. De deelnemers zijn allen nog in opleiding. Tweede werd Jelle Horst, leerling-kok bij Restaurant De Treeswijkhoeve in Waalre. De derde plaats was voor Yornie van Dijk, Restaurant Ratatouille in Harderwijk.

De opdracht was het à la minute bereiden van een amuse en een driegangen menu voor vier personen op basis van verse seizoensingrediënten, die ter plekke moesten worden geshopt. De creativiteit van de koks stond dus centraal. Het thema van de wedstrijd was Dutch Cuisine, waarbij groenten de hoofdrol spelen. De winnaar won naast het Bronzen Koksmes een Big Green Egg, kalfsvlees van VanDrie Group ter waarde van € 750,-, een messenkoffer van Wüsthof en een cheque van € 250,-.

De jury, bestaande uit voorzitter Albert Kooy, SVH Meesterkok en Lars van Galen, lid Koksgilde Nationaal Team en Alfred van Dijk, eveneens lid van dit team, beoordeelde de prestatie van de winnaar met het hoogst aantal punten. Hierbij werd niet alleen op smaak gelet. Ook de presentatie, de bereiding en duurzaamheid van ingrediënten en de invulling van het thema Dutch Cuisine waren van groot belang.

De wedstrijd is georganiseerd door Koksgilde Nederland, de grootste club van koks in Nederland met 3100 leden, in samenwerking met de Horecava. Het NK wordt mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsors Rational, Koppert Cress, Index Hospitality Systems, Qook, Big Green Egg en door de sponsors VanDrie Group, HANOS, Gram koelkasten, Winterhalter, Deli XL, Wüsthof, Villeroy en Boch, Chaud Devant, Ruig Wild & Gevogelte, Vitamix, Verstegen, Jan van As, Rungis, De heeren van Loosdrecht, Heman, Henkovac, Hoshizaki en Dr. Wiegert.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297

Nieuwste Video

meer video's »