Lyotta Hillen Nationaal Kampioen Patisserie & Desserts 2016

• 2016-01-13

Lyotta Hillen, patissier Pastry Club in Eindhoven, heeft op 13 januari 2016 het Gouden Paletmes gewonnen. Zij kreeg de prijs als Nationaal Kampioen Patisserie & Desserts 2016 uitgereikt door juryvoorzitter en toppatissier Hans Heiloo. De wedstrijd vond plaats tijdens de Horecava in RAI Amsterdam.

Vier patissiers uit topbedrijven streden om het kampioenschap.Tweede werd Nick de Haas, patissier Okura Hotel in Amsterdam. De derde plaats was voor Martijn van de Wetering, sterklasleerling Amsterdam, Librije’s Zusje Waldorf Astoria in Amsterdam.

De opdracht was het bereiden van:

• een St. Honoré taart voor 6 personen
  • 4 x 5 zoete frivolités en/of friandises
  • 2 desserts in glas gepresenteerd
  • 2 desserts op bord gepresenteerd
  • Showstuk met een maximale hoogte van 75 cm, minimaal 3 technieken en 2 basisgrondstoffen

De winnaar won naast het Gouden Paletmes een Big Green Egg, kalfsvlees van VanDrie Group ter waarde van € 750,-, een messenkoffer van Wüsthof, een masterclass van Versvishandel Jan van As, een cheque van € 500,- van Index Hospitality Systems en een cheque van het Gastronomisch Gilde van € 500,-.

De jury, bestaande uit voorzitter Hans Heiloo, docent Patisserie en lid van het Nationaal Patisserie Team, Stefan van Sprang, Chef de cuisine Restaurant Aan de Poel, Amstelveen en jurysecretaris Willem Himmelreich, beoordeelde de prestatie van de winnaar met het hoogst aantal punten.

De wedstrijd is georganiseerd door het Gastronomisch Gilde, de grootste vakvereniging van professionals in eten, drinken en gastvrijheid in Nederland met 3400 leden, in samenwerking met de Horecava. Het NK wordt mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsors Rational, Koppert Cress, Index Hospitality Systems, Big Green Egg, Versvishandel Jan van As en door de sponsors VanDrie Group, HANOS, Gram koelkasten, Winterhalter, Deli XL, Wüsthof, Villeroy en Boch, Chaud Devant, Vitamix, Verstegen, Rungis, De Heeren van Loosdrecht, Heman, Henkovac, Hoshizaki, Sealed Air, Sanday’s, SVH, ROV van Amsterdam, ROC Mondriaan, De Kweker, Gastronomixs, Restaurant Bolenius en Dutch Cuisine.

Voor meer informatie: Carla Granaada, RAI Amsterdam - Marketing, Communicatie & PR: T: +31 (0)20 5492218; M: +31 (0)6 12978367; pers@rai.nl
Of Arjan van den Berg, secretariaat Gastronomisch Gilde, 06-53106243, info@gastronomischgilde.nl