Lars Drost Nationaal Kampioen Jonge Koks 2016

• 2016-01-12

Lars Drost, chef de partie in Ciel Bleu Okura Hotel in Amsterdam, heeft op 13 januari 2016 het Zilveren Koksmes gewonnen. Hij kreeg de prijs als Nationaal Kampioen Jonge Koks 2016 uitgereikt door Onno Kokmeijer, juryvoorzitter en SVH Meesterkok. De wedstrijd vond plaats tijdens de Horecava in Amsterdam RAI.

Acht jonge koks uit topbedrijven streden om het kampioenschap. De deelnemers mochten niet ouder zijn dan 25 jaar. Tweede werd Yornie van Dijk, chef de partie in Restaurant Ratatouille in Harderwijk. De derde plaats was voor Kevin Kion, chefkok in Restaurant Hout in Haarlem.

De opdracht was het à la minute bereiden van een amuse en een driegangen menu voor vier personen op basis van verse seizoensingrediënten, die ter plekke moesten worden geshopt. De creativiteit van de koks stond dus centraal. De winnaar won naast het Zilveren Koksmes een Big Green Egg, kalfsvlees van VanDrie Group ter waarde van € 750,-, een messenkoffer van Wüsthof, een masterclass van Versvishandel Jan van As, een geldprijs van € 500,- van Index Hospitality Systems en een cheque van het Gastronomisch Gilde van € 250,-.

De jury, bestaande uit voorzitter en SVH Meesterkok Onno Kokmeijer, executive chef Ciel Bleu ** Okura Hotel, Alfred van Dijk, Chef de Cuisine Restaurant Het Oude Dykhuys, Lisserbroek en lid van het Culinary Team The Netherlands en Waldrik Kremer, eveneens lid van dit team en patron cuisinier van Sogno Catering in Tilburg, beoordeelde de prestatie van de winnaar met het hoogst aantal punten. Hierbij werd niet alleen op smaak gelet. Ook de presentatie, de bereiding, de originaliteit en juist gebruik van ingrediënten waren van groot belang.

De wedstrijd is georganiseerd door het Gastronomisch Gilde, de grootste vakvereniging van professionals in eten, drinken en gastvrijheid in Nederland met 3400 leden, in samenwerking met de Horecava. Het NK wordt mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsors Rational, Koppert Cress, Index Hospitality Systems, Big Green Egg, Versvishandel Jan van As en door de sponsors VanDrie Group, HANOS, Gram koelkasten, Winterhalter, Deli XL, Wüsthof, Villeroy en Boch, Chaud Devant, Vitamix, Verstegen, Rungis, De Heeren van Loosdrecht, Heman, Henkovac, Hoshizaki, Sealed Air, Sanday’s, SVH, ROV van Amsterdam, ROC Mondriaan, De Kweker, Gastronomixs, Restaurant Bolenius en Dutch Cuisine.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Press & PR van RAI Amsterdam, Carla Granaada, T 020-549 2218, M 06-12 97 83 67 of per e-mail c.granaada@rai.nl of Arjan van den Berg, secretariaat Gastronomisch Gilde, 06-53106243, info@gastronomischgilde.nl