Koen van den Hurk Nationaal Kampioen Jonge Koks 2015

• 2015-01-13

De opdracht bestond uit het à la minute bereiden van een amuse en een driegangen menu voor 4 personen op basis van uitsluitend verse ingrediënten. Acht jonge koks uit topbedrijven streden om het kampioenschap. De deelnemers moesten jonger zijn dan 26 jaar. Tweede werd Bert van Gennip, zelfstandig werkend kok bij Restaurant De Leuf in Ubachsberg. Derde werd Lars Drost, chef de partie bij Ciel Bleu Okura in Amsterdam.

De creativiteit van de koks stond centraal. Het thema van de wedstrijd was Dutch Cuisine, waarbij groenten de hoofdrol spelen. De winnaar won naast het Zilveren Koksmes een Big Green Egg, Kalfsvlees van VanDrie Group ter waarde van € 750,- een messenkoffer van Wüsthof en een cheque van € 500,-.

De jury, bestaande uit de voorzitter Albert Kooy, SVH Meesterkok en Keng Vichianrat, lid Koksgilde Nationaal Team en Guido Panjer, eveneens lid van dit team, beoordeelde de prestatie van de winnaar met het hoogst aantal punten. Hierbij werd niet alleen op smaak gelet, ook de presentatie, de bereiding en duurzaamheid van ingrediënten en de invulling van het thema Dutch Cuisine waren van groot belang.

De wedstrijd is georganiseerd door Koksgilde Nederland, de grootste club van koks in Nederland met 3100 leden, in samenwerking met de Horecava. Het NK wordt mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsors Rational, Koppert Cress, Index Hospitality Systems, Qook, Big Green Egg en door de sponsors VanDrie Group, HANOS, Gram koelkasten, Winterhalter, Deli XL, Wüsthof, Villeroy en Boch, Chaud Devant, Ruig Wild & Gevogelte, Vitamix, Verstegen, Jan van As, Rungis, De heeren van Loosdrecht, Heman, Henkovac, Hoshizaki en Dr. Wiegert.