KHN lanceert nieuwe ‘Hygiënecode voor de horeca 2016’

• 2016-01-10
  • KHN

Vanaf 1 april geldt de nieuwe Hygiënecode en dat is geen geintje!

Vanaf 1 april 2016 geldt de nieuwe Hygiënecode en dat is geen geintje! De Hygiënecode is vanaf vandaag al verkrijgbaar via de webshop van KHN. Met deze nieuwe Hygiënecode kunnen horecaondernemers en hun medewerkers op een eenvoudige manier voldoen aan de meest actuele wetgeving op het gebied van voedselveiligheid. In deze nieuwe code zijn actuele (werk)processen, de frequentie van de registratieverplichtingen en voorbeeldregistratieformulieren opgenomen, zodat horecaondernemers op een makkelijke manier veilig kunnen werken.

Elk bedrijf dat met voedsel en dranken werkt, moet voldoen aan de regels van voedselveiligheid. In de Hygiënecode voor de horeca worden de regels omschreven waarmee horecabedrijven de voedselveiligheid en hygiëne kunnen bewaken. Horecaondernemers voldoen aan de wetgeving als zij werken volgens de nieuwste Hygiënecode.

Eenvoudig voedselveilig werken
KHN is uitgever en eigenaar van de Hygiënecode voor de horeca. Deze code is gebaseerd op Europese wetgeving waarin staat dat alle levensmiddelenbedrijven volgens de HACCP-beginselen moeten werken. KHN heeft deze HACCP-beginselen uitgewerkt in de nieuwe Hygiënecode. Op deze manier wordt voedselveilig werken voor ondernemers en medewerkers eenvoudig gemaakt. Zij voldoen aan de wetgeving als zij werken volgens de regels van de Hygiënecode. Deze code is opgesteld in samenwerking met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en is goedgekeurd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. KHN stelt vanaf februari 2016 de nieuwe Hygiënecode ook in het Chinees en Engels beschikbaar.

Geen geintje!
Zodra er een nieuwe versie van de Hygiënecode van kracht wordt, vervalt de voorgaande versie. De laatste versie is die uit 2007 en vervalt per 1 april 2016. Horecaondernemers moeten dus voor deze datum de nieuwe versie in het horecabedrijf hebben. Om dit onder aandacht te brengen start KHN de campagne ‘Vanaf 1 april geldt de nieuwe hygiënecode en dat is geen geintje’. Het eerste exemplaar van de nieuwe hygiënecode werd tijdens Horecava 2016 uitgereikt aan Tom en Hans Pijls van hotel Voncken in Valkenburg. Het bedrijf viert tijdens deze zestigste editie van Horecava het zestig jaar lidmaatschap van KHN.

Online bestellen
Horecaondernemers kunnen de nieuwe Hygiënecode bestellen via www.khn.nl/hygienecode. Leden van KHN krijgen korting. Zij betalen € 30 in plaats € 100 (beide bedragen zijn exclusief btw).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland: Joris Prinssen is bereikbaar op mobiel 06 51592094 of mail naar j.prinssen@khn.nl