Horecava 2017: Deelnemers Gouden Koksmuts bekend

• 2016-11-06

Gerenommeerde chefs strijden om de meest begeerde prijs voor koks

De acht teams die op de Horecava de jaarlijkse strijd om de Gouden Koksmuts aangaan zijn bekend ook de samenstelling van de vakjury is bekend. Thomas Bühner, chef kok van restaurant La Vie*** in Osnabruck is wederom benoemd als juryvoorzitter van de wedstrijd. Hij wordt bijgestaan door Frank Fol, President Meesterkoks België en Felix Wilbrink, culinair journalist Telegraaf. Deze nationale kampioenschappen voor koks worden gehouden tijdens de Horecava, van maandag 9 t/m donderdag 12 januari 2017 in RAI Amsterdam.

Op de eerste dag van de Horecava, maandag 9 januari, vindt er een teamwedstrijd plaats voor brigades van toprestaurants met een SVH Meesterkok en/of één of meerdere Michelinsterren. De chefs die strijden om de Gouden Koksmuts zijn:

• Emiel Kwekkeboom van restaurant La Rive*
  • Sander Bierenbroodspot van Restaurant De Vrienden van Jacob*
  • Jozua Jarin van Ratatouille Food & Wine*
  • Dennis van de Beld van Hotel Landgoed Het Roode Koper*
  • Roy Eijkelkamp van Restaurant De Bokkendoorns**
  • Matthijs Kaptein van Restaurant & Hotel Merlet*
  • Andre Gerrits van Restaurant 't Amsterdammertje*
  • Wilco Berends van De Nederlanden*

Overige wedstrijden
Dinsdag van de Horecava staat in het teken van het NK voor Leermeester-Leerling. De NK voor Jonge Koks tot 25 jaar op woensdag en de NK voor Koks vanaf 25 jaar op donderdag beloven minstens zo spannend te worden met een lijst van sterke deelnemers. Bekijk het deelnemersveld

Verrassing
De deelnemers krijgen de opdracht een amuse en een drie- of viergangenmenu te bereiden. Gekookt wordt er volgens het black box systeem. Dit houdt in dat de deelnemers van tevoren niet weten met welke ingrediënten ze aan het werk moeten. Creativiteit speelt daardoor een belangrijke rol.

Fusie
De Gouden Koksmuts, in Nederland de meest begeerde prijs voor koks, wordt komende Horecava voor de 57e keer uitgereikt! De Nationale Kampioenschappen worden georganiseerd door het Gastronomisch Gilde, de vereniging voor professionals in de gastronomie met ruim 3500 leden. Op 1 januari 2016 fuseerde het Gilde van Nederlandse Meesterkoks met het Koksgilde tot één vereniging te vormen voor alle professionals in de gastronomie. Een van de activiteiten die ze blijft organiseren zijn de wedstrijden tijdens de Horecava.

Horecava
De Nationale Kampioenschappen worden gehouden tijdens de jaarlijkse Horecava, de grootste nationale vakbeurs voor de professionals in de foodservice industrie. De Horecava vindt plaats van maandag 9 t/m donderdag 12 januari 2017 in RAI Amsterdam. De wedstrijden krijgen een plek in de nieuwe foodhal (hal7) op de beurs. Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en Youtube.