Horecava 2016: Eerste deelnemers Gouden Koksmuts bekend

29 oktober 2015

Horecava 2016: Eerste deelnemers Gouden Koksmuts bekend

Felix Wilbrink in de jury

Maandag 11 januari 2016 gaan Nederlandse toprestaurants tijdens de Horecava de strijd weer aan voor het veroveren van de prestigieuze Gouden Koksmuts. Zes van de acht teams die meedoen, zijn bekend. Thomas Bühner, chef-kok van restaurant La Vie *** in Osnabrück wordt wederom de juryvoorzitter van de wedstrijd. Hij wordt bijgestaan door Frank Fol, president Meesterkoks België, Robert Kranenborg, SVH Meesterkok én Felix Wilbrink, culinair journalist Telegraaf. De Nationale Kampioenschappen voor Koks worden gehouden tijdens de 60e Horecava, van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari 2016 in RAI Amsterdam.

De eerste dag van het NK voor Koks is een teamwedstrijd voor brigades van toprestaurants met een SVH Meesterkok en/of sterrenkok aan het roer. Van de acht deelnemende koks zijn er op dit moment zes bekend:

• Ciel Bleu Okura **, SVH Meesterkok Onno Kokmeijer
  • De Leuf *, Chef de cuisine Bas van Kranen
  • Restaurant De Lindehof **, SVH Meesterkok Soenil Bahadoer
  • Restaurant Hotel Merlet *, Chef de cuisine Jonathan Zandbergen
  • Restaurant Spetters *, Chef de cuisine Laurent Smallegange
  • Wollerich *, Chef de cuisine Gerard Wollerich

Sterke bezetting
Hans Everse, voorzitter van het Koksgilde, de organisatie van de NK voor Koks: “Begin dit jaar hebben we met groot succes een nieuwe opzet ingevoerd voor de Gouden Koksmuts, met topteams uit gerenommeerde restaurants. In 2016 zetten we dit door en doen er weer fantastische teams mee. De jury kent eveneens een sterke bezetting met Thomas Bühner en Frank Fol. De bekende culinair journalist Felix Wilbrink van de Telegraaf was enthousiast over de vorige wedstrijd en doet graag weer mee als jurylid, evenals Robert Kranenborg, de ambassadeur van de NK voor Koks. Ook de wedstrijden NK voor Leermeester-Leerling op dinsdag, de NK voor Jonge Koks op woensdag en de NK Patisserie & Desserts op donderdag kennen een sterk deelnemersveld. Het belooft een spannende strijd te worden en ik hoop dat collega-koks de NK komen bezoeken.”

Opdracht voor de koks
De deelnemers krijgen de opdracht een amuse en een drie- of viergangenmenu te bereiden. Gekookt wordt met verse seizoensproducten die geshopt kunnen worden op het ambachtelijke plein, bij de Vrienden van het Koksgilde, zoals Jan van As Visvershandel, VanDrie Group, Koppert Cress, Rungis, Ruig Wild en Gevogelte, De Kweker en HANOS. Het is dus een wedstrijd waarbij alles ter plekke wordt bereid op basis van aanwezige producten. Creativiteit speelt hierin een belangrijke rol.

Horecava

De Nationale Kampioenschappen worden tijdens de jaarlijkse Horecava, de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, gehouden. De beurs beleeft in 2016 haar 60e editie, en vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari 2016 in RAI Amsterdam. De NK wordt georganiseerd door Koksgilde Nederland, de grootste club van koks in Nederland met ruim 3.300 leden. De Gouden Koksmuts, in Nederland de meest begeerde prijs voor koks, wordt voor de 56e keer uitgereikt.

Meer informatie over Horecava 2016 is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava, #nkkoks) en Facebook.

Bekijk alle teamvideo's https://foodreporter.nl/goudenkoksmuts