De Loohoeve Nationaal Kampioen Leermeester - Leerling 2016

• 2016-01-11

Marleen Brouwer, functie chefkok en eigenaar Herberg De Loohoeve in Schoonloo en haar leerling Ian Nieswaag, hebben op 12 januari 2016 het Gouden Koksmes gewonnen. Zij kregen de prijs als Nationaal Kampioen Leermeester - Leerling 2016 uitgereikt door Roger Rassin, Executive Chef bij InterContinental Hotels Group en SVH Meesterkok. De wedstrijd vond plaats tijdens de Horecava in RAI Amsterdam.

Acht teams streden om het kampioenschap. Tweede werden Patrick van Hoogenloon, leermeester en Jelle Horst, leerling in Restaurant De Treeswijkhoeve in Waalre. De derde plaats was voor Marcel Bonda, leermeester en Stefan Kam, leerling in Restaurant Bord’Eau in Amsterdam.

De opdracht was het à la minute bereiden van een amuse en een driegangen menu voor vier personen op basis van verse seizoensingrediënten, die ter plekke moesten worden geshopt. De creativiteit van de leermeesters en hun leerlingen stond dus centraal. De winnaar won naast het Gouden Koksmes een Big Green Egg, een cheque van € 1000,- van Index Hospitality Systems, kalfsvlees van VanDrie Group ter waarde van € 750,-, een messenkoffer van Wüsthof, een masterclass van Vers vishandel Jan van As en een cheque van het Gastronomisch Gilde van € 750,-.

De jury, bestaande uit voorzitter en SVH Meesterkok Roger Rassin, Keng Vichianrat, Senior Sous chef Restaurant La Rive Amstel hotel Amsterdam en lid van het Culinary Team The Netherlands en Henri Brouwers chef-kok Stapperij De Korenbloem en ook lid van genoemd team, beoordeelde de prestatie van de winnaar met het hoogst aantal punten. Hierbij werd niet alleen op smaak gelet. Ook de presentatie, de bereiding, de originaliteit en juist gebruik van ingrediënten waren van groot belang.

De wedstrijd is georganiseerd door het Gastronomisch Gilde, de grootste vakvereniging van professionals in eten, drinken en gastvrijheid in Nederland met 3400 leden, in samenwerking met de Horecava. Het NK wordt mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsors Rational, Koppert Cress, Index Hospitality Systems, Big Green Egg, Versvishandel Jan van As, Index Hospitality systems en door de sponsors VanDrie Group, HANOS, Gram koelkasten, Winterhalter, Deli XL, Wüsthof, Villeroy en Boch, Chaud Devant, Vitamix, Verstegen, Rungis, De Heeren van Loosdrecht, Heman, Henkovac, Hoshizaki, Sealed Air, Sanday’s, SVH, ROV van Amsterdam, ROC Mondriaan, De Kweker, Gastronomixs, Restaurant Bolenius en Dutch Cuisine.