De Leuf wint Gouden Koksmuts 2015

• 2015-01-11

Het team van Restaurant De Leuf in Ubachsberg, met chef de cuisine Bas van Kranen en Robin van de Bunt en Vital Awick, heeft maandag 12 januari 2015 de Gouden Koksmuts gewonnen. De Gouden Koksmuts werd uitgereikt door Robert Kranenborg, SVH Meesterkok en ambassadeur van de Nederlandse kampioenschappen voor koks. De opdracht bestond uit het à la minute bereiden van een amuse en een viergangen menu voor zes personen op basis van verse seizoensingrediënten, die ter plekke konden worden gewinkeld. De creativiteit van de koks stond geheel centraal. Het thema van de wedstrijd was Dutch Cuisine, waarbij groenten de hoofdrol speelden.

De Gouden Koksmuts, in Nederland de meest begeerde prijs voor koks, werd voor de vijfenvijftigste keer uitgereikt. Het winnende team won naast de Gouden Koksmuts een goudkleurige Rational oven, het Annoncersysteem van Index Hospitality Systems, een goudkleurige Big Green Egg, kalfsvlees van VanDrie Group ter waarde van € 750,-, een messenkoffer van Wüsthof en een cheque van € 1000,-.

De jury, bestaande uit de voorzitter Thomas Bühner, chef-eigenaar La Vie *** in Osnabrück, Paul Gelders, directeur Belgische Meesterkoks, Robert Kranenborg, SVH Meesterkok, Felix Wilbrink, culinair journalist De Telegraaf en Willem Himmelreich, jurysecretaris, beoordeelde de prestatie van de winnaar met het hoogst aantal punten. Hierbij werd niet alleen op smaak gelet. Ook de presentatie, de bereiding en duurzaamheid van ingrediënten en de invulling van het thema Dutch Cuisine waren van groot belang.

De wedstrijd is georganiseerd door Koksgilde Nederland, de grootste club van koks in Nederland met 3100 leden, in samenwerking met de Horecava. Het NK wordt mede mogelijk gemaakt door de hoofdsponsors Rational, Koppert Cress, Index Hospitality Systems, Qook, Big Green Egg en door de sponsors VanDrie Group, HANOS, Gram koelkasten, Winterhalter, Deli XL, Wüsthof, Villeroy en Boch, Chaud Devant, Ruig Wild & Gevogelte, Vitamix, Verstegen, Jan van As, Rungis, De heeren van Loosdrecht, Heman, Henkova, Hoshizaki en Dr. Wiegert.​​​