Door met je team aan de slag te gaan met gastvrijheid als een van de kernthema's zul je meer omzet en een hogere gastbeleving realiseren na de heropening. Dit artikel geeft je handige inzichten waar jij en je team direct mee aan de slag kunnen!
“Hogere gastbeleving = hogere omzet”
Wij gunnen jullie gasten straks een onvergetelijke beleving en jouw een rinkelende kassa. Daarom geven we in dit artikel wat handige inzichten waar jij met je team mee aan de slag kan om dit te realiseren.
Vanaf de heropening zul je direct on top of your game moeten zijn en niet alleen jij, heel jouw team. Daarom adviseren wij om samen met je team een strijdplan te maken voor de heropening als je daar nog niet aan was begonnen. 2020 was een bi-zar jaar. Onrealistisch, vermoeiend, zwaar, noem maar op.
Juíst daarom is de hospitality straks de plek waar mensen weer herinneringen gaan maken. verbindingen maken en het leven gaan vieren. Dus het applaus in maart voor onze zorghelden zal straks klinken voor onze hospitalityhelden. Wij faciliteren de plekken waar mensen weer samen komen. Wij verzorgen die beleving waar iedereen zo naar snakt na maanden lang in lockdown te hebben gezeten, LIBERTE!
Laten we daarom ook vrij en onbevangen kijken naar de gastvrijheid in jouw team. Wij noemen dit het gastvrijheidsniveau. Normaal gesproken gaan we in een workshop aan de slag met een blauwdruk van ons gastvrijheidsstrijdplan. Maar omdat we de hele branche een warm hart toe dragen geven we je in dit artikel dus alvast wat inzichten waar je direct mee aan de slag kunt.
Onze werkwijze is heel simpel. We willen direct resultaat zien en het liefst meetbaar met vooraf gestelde KPI’S. Denk aan meer omzet, hogere productiviteit per uur, snellere service, hogere cijfers bij recensies. betere deals met leveranciers, noem maar op. Omdat dit onze focus is zul je als ondernemer en manager in zien dat gastvrijheid centraal zetten als kernthema voor iedereen die betrokken is bij jouw bedrijf zal resulteren in meer omzet.
”Je gast, Je medewerker, Je leverancier en last but not least jij als ondernemer zijn gebaat bij het verhogen van succes na de lockdown”
In dit voorbeeld zijn we uitgegaan van een restaurant die een drie gangen menu serveert en a la carte in het middensegment. Je gaat een gastenreis analyseren van je gast die vervolgens als basis geld voor alle gastenreizen die je hierna gaat maken. Want geloof me, zodra je ziet dat door dit te doen je eigenlijk relatief eenvoudig al direct aanzienlijk meer omzet kunt realiseren en de gastbeleving verhogen zou je willen dat ik je dit eerder had laten inzien. Daarom ga jij met jouw team aan de slag om een gastenreis uit te werken.
“Dingen hoeven niet altijd anders maar dingen kunnen wel altijd beter”
Elk contactmoment, elke handeling en proces nemen we onder de loep en analyseren we. Een tafeltjes van twee die drie gangen komt dineren heeft gemiddeld 17 contactmomenten met jouw team. 17 kansen om de gastbeleving te verhogen, 17 kansen om de gemiddelde besteding te verhogen en 17 kansen om verwachtingen te overtreffen. van die 17 contactmomenten zijn er ongeveer negen advies/verkoopmomenten, NEGEN!
Terwijl als we de data uit kassasystemen trekken komen we vaak tot de conclusie dat in 75% of meer van de gevallen het team gemiddeld twee drankjes per couvert verkoopt. Door bewustwording in jouw team te brengen dat ze contactmomenten meer waarde kunnen geven door er bewust van te zijn zal dit direct omhoog kunnen/moeten naar drie á vier.
Daarnaast is bijverkoop natuurlijk een van de onderdelen waar jouw team kan excelleren. Weten ze welk drankje het beste past bij welk gerecht en type gast en smaakbeleving? Weten ze hoe ze welke versterk woorden ze het beste kunnen gebruiken of praten jullie met elkaar tijdens een reis die de gast aflegt om elkaar te helpen de verwachtingen te overtreffen? Je bent namelijk een team toch? Horeca is een teamsport toch?
Door elk contactmoment te analyseren middels de volgende vijf vragen zal je merken dat het team tot nu vaak niet op een lijn zat over bepaalde onderdelen.
Vergeet trouwens in dit hele proces de keukenbrigade niet te betrekken. Zij kunnen meedenken over bijvoorbeeld extra supplementen en bijvoorbeeld truffelmayonaise in plaats van gewone mayonaise. Ik ken bijna geen product die zoveel marge heeft als truffel mayonaise, gaat ruim 20x over de kop als je het verkoopt voor € 1,75 / 2,- per cupje.
Daarnaast kun je kijken of het leuk is een aantal tafelbereidingen of handelingen bij gerechten te bedenken om de beleving aan tafel te verhogen. Ik zeg net dat je ineens allemaal moet gaan flamberen aan tafel maar bijvoorbeeld peper over de carpaccio, kaas raspen of iets in de fik steken zijn al leuke extraatjes.
Goed, laat ik er niet omheen draaien. Wij moeten ook gewoon geld verdienen. Dus zullen we afspreken dat jij aan de slag gaat met het uitwerken van een gastenreis met je team zoals ik hierboven omschrijf. Je zult zien dat daardoor de gemiddelde besteding vaak met 25% tot 60% hoger zal uitvallen dan voorheen.
Als jij ook tot deze conclusie komt je ons belt en we een workshop inplannen met je team om samen hier verder op door te gaan? Een workshop incl. voorgesprek en verslag, templates, blauwdruk en huiswerkopdrachten kost EUR 699,- Ik wens jou en je team veel plezier met het thema gastvrijheid en ik garandeer dat door dit te omarmen iedereen hier dus beter van wordt.
Met vastberaden groet,
Patrick Treichl
Directeur en Gastvrijheidsstrijder
De Gastvrijheidscoach
Auteur: Gastvrijheidscoach
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!