Jouw innovatie in de Spotlights?! Meld je hier aan voor de Horecava Innovation Awards

Pat Diercks: Hoe een traditionele bruine kroeg overleeft in een groeiende stad

Pat Diercks (50) is ooit begonnen aan een studie Rechten, maar kwam er al snel achter dat dat niet de richting was die hij op wilde. Nu is hij eigenaar van Café Eijlders, een traditionele bruine kroeg in de luwte van het Leidseplein. Zelf omschrijft hij het als “een klassiek bruin café met historie en toekomst”. De gasten die Eijlders bezoeken zijn over het algemeen mensen met culturele interesse. Ook richt het café zich voornamelijk op Amsterdammers en buurtbewoners en komen er veel mensen na een concert, film of theatervoorstelling.


Langzaam in de horeca groeien

Ondanks dat hij uit een horecafamilie komt was de horeca “absoluut niet” wat Pat altijd al wilde. Wel heeft hij een lange geschiedenis van bijbaantjes in de horeca. Zijn ouders hebben altijd al Eijlders gehad en op zijn 14e begon hij al met helpen schoonmaken in de Bamboo Bar, een andere zaak van zijn ouders. Op zijn 18e begon hij hier achter de bar te werken en dit groeide uit tot meer dan een bijbaan.

Ondanks dat Pat altijd al iemand is geweest die met veel interesse de horeca bezocht (“Ik hing elke dag aan de bar”), kwam pas later in zijn leven het idee om een eigen zaak te beginnen. In 2007 wilde zijn schoonmoeder, Mieke van Beeren die inmiddels het café van zijn ouders had overgenomen, een stapje terug doen en afstand nemen van Café Eijlders. Toen Pat hierover werd benaderd, begon het gevoel toch steeds meer te groeien. Aangezien het overnemen op afbetaling kon, was de drempel ook lager. Uiteindelijk, na enige tijd nadenken, besloot Pat de zaak over te nemen. 

Opgroeien in de horeca

Doordat Pat uit een echte horecafamilie komt, weet hij van jongs af aan al wat het inhoudt. Wat Pat ook enorm heeft geholpen is dat hij bij zijn ouders altijd terecht kon. Dit heeft hem veel kennis opgeleverd en zorgde er tevens voor dat hij relatief weinig stress ervaarde.

“De horeca biedt weinig rust en de klant is altijd koning. Je bent normaal gesproken 1 dag in het jaar gesloten en je bent eigenlijk constant bezig. Gelukkig ben ik er in opgegroeid en ben ik er dus aan gewend.”

 

Café Eijlders

Versloffen leidt tot leegloop

“Volhouden, consistentie, doorzetten” zegt Pat zelfverzekerd als hem wordt gevraagd wat hem het meest heeft geholpen in zijn carrière tot nu toe. “In de horeca is het heel belangrijk dat je altijd dezelfde kwaliteit blijft leveren. Je mag niet versloffen, anders keren de gasten niet meer terug.” Maar er zijn ook zeker dingen die Pat beter kan doen volgens hemzelf. Zo vindt hij dat hij wel eens commerciëler kan zijn en meer initiatief moet tonen. Hier heeft hij wel hulp bij en hij probeert zijn eigen “zwaktes” op te vullen met de kwaliteiten van het personeel. Paul en Mieke zijn allebei werknemers van Pat en zijn zeer betrokken bij Café Eijlders. Zo is Paul de drijvende kracht achter de maandelijkse dichtmiddagen (en de activiteiten eromheen) en regelt Mieke de regelmatig wisselende kunstexposities.

“Paul en Mieke organiseren heel veel en ik hoop dat jij (de schrijver) wat commerciëler ingesteld bent.”

Zijn bruine kroegen de toekomst?

Met het overnemen van Café Eijlders nam Pat op dat moment een risico. Bruine kroegen verdwijnen helaas steeds meer uit het stadsbeeld, maar dat is ook wat Pat juist motiveert: 

“Ik vind het erg belangrijk dat de oude bruine kroeg blijft bestaan, maar ook dat het gezellig en het liefst druk is.” 

Hoe de horeca in Amsterdam verandert

Volgens Pat zijn tijdens een succesvolle avond in ieder geval alle tafels bezet. “Maar drukte en een goede omzet is absoluut niet alles”, zegt Pat. “Het is vanzelfsprekend ook heel belangrijk dat de sfeer goed is. De interactie tussen de gasten en het personeel kan de avond breken of maken”. Hoewel deze succesvolle avonden nog de norm zijn, merkt Pat wel dat de horeca enorm veranderd is. Er is inmiddels een veel groter en gevarieerder aanbod en het is lastig om daar in mee te groeien. “Door gewoon te blijven, word je vanzelf bijzonder”, geeft Pat als antwoord op de vraag ‘hoe overeind te blijven’.

Café Eijlders is een kroeg die enorm draait om de (familie)traditie en dingen houden zoals het vroeger was. Dat is volgens Pat ook een van de grote krachten van Eijlders. “Maar het is en blijft een kroeg en geen museum”, vertelt Pat. “Het is dus wel belangrijk om met de tijd mee te gaan.  Je moet altijd dingen blijven aanpassen”. Zo is het terras vergroot, zijn er meer soorten bier op tap gekomen en wordt het assortiment constant aangepast gebaseerd op de vraag. Pat vertelt er wel bij dat bepaalde dingen, zoals het interieur, de witte overhemden en bediening aan tafel, altijd zullen blijven. 

“Veranderingen mogen nooit ten koste gaan van het karakter”.

Café Eijlders vroeger

Het Leidseplein lijkt niet meer op vroeger

Terwijl de hele horeca constant verandert, maakt ook het Leidseplein al jaren een enorme verandering door. “Vroeger was het Leidseplein hét plein voor de Amsterdammers, nu is het een plein geworden voor toeristen.” Zo zijn er enorm veel café’s gericht op toeristen en zijn er derderangs pizzeria’s in overvloed. Volgens Pat zit er wel nog steeds enorm veel potentie in het Leidseplein. Zo zijn er genoeg mooie culturele instellingen zoals de Paradiso, de Stadsschouwburg en de bioscoop Cinecenter. Daarnaast is er nog steeds de mogelijkheid om het Leidseplein opnieuw te focussen op de Amsterdammers en de buurtbewoners. 

Het hervormingsplan van de BIZ

Om dit ook daadwerkelijk tot uitvoering te brengen heeft BIZ Leidseplein, de ondernemersvereniging, een plan om het Leidseplein te hervormen. Zo is het plan om het plein meer te adverteren als “een plein voor de Amsterdammers” en als cultuurplein. Er staan meerdere vlaggen op het plein die zich specifiek richten op toeristen. Deze weghalen zou al een eerste stap zijn. Ook is het plan om meer kansen te bieden aan jonge ondernemers en regelingen op te richten waardoor cafés en restaurants zich minder op toeristen kunnen richten.

Pat beseft dat dit tegen het zere been van veel ondernemers op het Leidseplein is, maar weet ook dat zij er veel aan zullen hebben. “Het Leidseplein is veel rustiger dan het de afgelopen jaren was.” geeft Pat aan. “De Amsterdammers blijven er al een tijdje weg en ook de toeristen komen er inmiddels achter dat andere plekken meer te bieden hebben. Buurten net buiten het centrum zitten op dit moment enorm in de lift”. Pat denkt dat als het Leidseplein hervormt wordt, deze cafés en restaurant er veel aan zullen hebben. “Er zullen meer Amsterdammers komen, de sfeer wordt beter en de ondernemers zullen veel betere omzetten draaien”.

“Een aanbod van betere restaurants en grotere toestroom van Amsterdammers zullen ook voor Eijlders en mij persoonlijk van enorme waarde zijn.” 

De hervorming van het Leidseplein is nog slechts een plan en ver weg, maar zal het traditionele plein weer omhoog helpen. Hoewel het plein zich steeds meer op toeristen is gaan richten zit er nog enorm veel potentie in. Er zijn nog genoeg leuke kroegen in de nabijheid en door de culturele instellingen blijft het plein genoeg bieden voor de traditionele Amsterdammer. Zoals Pat zegt:

“Er zit weer toekomst in het Leidseplein.”

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

https://www.gastvrijheidscoach.nl

Auteur: Jesper Diercks


Deel dit bericht
Bekijk meer Blog Ella Jonkers: De opkomende trend van zelf-service in de gastvrijheidssector
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!