Horeca is een branche die zich blijft ontwikkelen en innoveren. Wil jij goed blijven in je vak, dan is het belangrijk om te blijven lezen, leren en verdiepen. Horecava magazine is dé plek om dat te doen.
De Horecava in RAI Amsterdam was op dinsdag 10 januari 2017 het toneel voor de strijd om het Nationaal Kampioenschap Leermeester Leerling. Na een intensieve kookdag nam leermeester Marleen Brouwer voor de tweede keer de Bronzen Koksmes mee naar huis, dit keer met haar leerling Frits Venema. De jury waardeerde hun amuse en driegangenmenu met de hoogste score.
De HANOS Gouden Koksmuts is de meest begeerde prijs voor koks en werd op maandag 9 januari 2017, tijdens de Horecava, voor de 57e keer uitgereikt. Het team van Restaurant La Rive uit Amsterdam met chef Emiel Kwekkeboom, Sous-chef Marco Geurts en Sous-chef Jules Wiringa is de trotse winnaar.
Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt (+4,5% in 2016). Van alle generaties zijn het de Millennials (18-36) die het vaakst in restaurants komen.
Jean Pierre Karssen won met zijn broodje ‘Rotolare striato' de vakwedstrijd ‘Het Lekkerste Broodje van Nederland in de categorie Horeca.
Volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen gaat het goed met de horeca: het aantal horecavestigingen is gestegen naar 40.250, waar werkgelegenheid wordt geboden voor 387.000 banen. Door een groei in volume groeide ook de omzet tot 18,2 miljard euro. Ondanks de groei geeft KHN een belangrijk signaal aan de overheid: ondersteun de horeca door een gelijk speelveld te bewaken. Met duidelijke wet- en regelgeving én goede handhaving ook bij nieuwe aanbieders.
Dennie Soffree van Soffree on fifty-four is de winnaar van de vakwedstrijd De Lekkerste Hamburger van Nederland, categorie Finest. Deze wedstrijd werd gehouden op de Horecava in Amsterdam. Dennie Soffree, werkzaam bij Soffree on fifty-four won met zijn broodje ‘De BZN’ de vakwedstrijd ‘De Lekkerste Hamburger van Nederland, categorie Finest, powered by Remia en SALOMON FoodWorld’. De wedstrijd is bedoelt voor ondernemers en/of medewerk(st)ers van typische hamburgerzaken en/of horecazaken waar de hamburger een prominente plaats op de kaart heeft. De creatie van Dennie won na een spannende strijd.
Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt: een groei van 4,5% in 2016. Van de totale omzet van voedings- en genotmiddelen (56,96 miljard Euro) werd 36,4% buitenshuis genuttigd. In 2013 was dat nog maar 34,4%. De totaalmarkt van voedings- en genotmiddelen steeg in 2016 met 2,1%. Food is een van de nieuwere manieren waarop grote groepen consumenten willen laten zien hoe ze in het leven staan. Hippe food- en horecaconcepten schieten daarom als paddenstoelen uit de grond, zo constateert het FoodService Instituut Nederland in haar jaaroverzicht.
Overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2017 is een speciaal bier, gebrouwen met lokaal opgevangen en gefilterd regenwater; Hemelswater: Code Blond van Hemelswater uit Amsterdam. “Storytelling en wereldverbeteren via voedsel komen in dit product prachtig bij elkaar,” oordeelt de jury.
Dé topper van het NK voor Koks is de HANOS Gouden Koksmuts, een teamwedstrijd voor brigades van toprestaurants met een SVH Meesterkok en/of sterrenkok aan het roer. Het team van restaurant La Rive – Emiel Kwekkeboom, Marco Geurts en Jules Wiringa – ging op Horecava 2017 met de hoogste eer strijken. Senior sous-chef Emiel Kwekkeboom: ,,De Gouden Koksmuts is de mooiste en grootste bekroning voor iedereen in ons team.’’
Driekwart van de horecabezoekers staat positief tot zeer positief tegenover een duurzaamheidskeurmerk voor de horeca en duurzaamheidsaspecten voor de horecabezoekers veel belangrijker zijn dan wordt gedacht door horecaprofessionals.
Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO) is de organisator van het Aziatisch Paviljoen (Hal 7) tijdens de Horecava 2017. Alle bezoekers zijn van harte welkom om bij dit fraai ingerichte paviljoen te komen proeven, beleven en genieten van gezonde producten en heerlijke hapjes uit de verschillende Aziatische keukens zoals Chinees, Japans, Indiaas, Thais en Oriëntaals.
Entree Magazine en Horecava lanceren glossy trendmagazine. Entree Magazine en Horecava-organisatie brengen binnenkort gezamenlijk het glossy magazine Trending Topics 2021 uit. Het magazine sluit aan op de digitale editie van de Horecava, die op 1 februari plaatsvindt.
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!