Sinds half maart heeft Marketing4Results via de Foodservice Denktank op meerdere momenten beslissers in de horeca gevraagd naar de de impact van het coronavirus op hun bedrijf (zie dit filmpje voor meer informatie over deze denktank). Nu het einde van het jaar in zicht komt, hebben we 80 restaurantbeslissers gevraagd hoe de vlag erbij hangt en hoe zij naar de (nabije) toekomst kijken.
Enkele uitkomsten uit het onderzoek:
- Tijdens de eerste lockdown (15 maart tot 1 juni) was 59% van de restaurants volledig gesloten. Zij deden dus niet aan afhalen of bezorgen. Tijdens de huidige horecasluiting zien we dat 30% van de restaurants volledig gesloten is. In de stad zijn restaurants vaker gesloten: 39% ten opzichte van 23% in de dorpen.
- Corona heeft een grote financiële impact op restaurants. Gemiddeld verwachten zij een omzetverlies van € 356.500,-, waarbij restaurants in de stad gemiddeld een veel hoger verlies verwachten dan restaurants in de dorpen.
- Afhalen en bezorgen zijn uiteraard sterk toegenomen door de twee lockdowns van de horeca. Deze activiteiten brengen ook de nodige uitdagingen met zich mee. Zo ervaren restaurants tijdens de tweede horecasluiting een grote toename in de concurrentie van andere restaurants die zich bezig houden met afhalen en/of bezorgen.
- Zowel voor restaurants in de stad als restaurants in de dorpen komt het grootste deel van de omzet op dit moment uit afhalen.
- Restaurants zijn door toedoen van corona meer gebruik gaan maken van lokale producten in de keuken.
- 40% van de restaurants is volledig gesloten met kerst (en biedt dus ook geen afhalen of bezorging aan). Als restaurants de deuren zouden mogen openen voor gasten in de zaak, dan zou meer dan de helft alsnog niet open gaan.
Wil jij meer weten?
Dit zijn slechts enkele korte conclusies uit het artikel dat wij naar aanleiding van dit laatste onderzoek hebben geschreven. Wil jij dit hele artikel lezen met daarin meer informatie over de ontwikkelingen in afhalen en bezorgen over heel 2020, de uitdagingen die restaurantbeslissers hiermee hebben, welke rol bestel- en bezorgplatforms spelen, veranderingen in de manier van koken en nog veel meer?
Voor horecabeslissers:
Meld je dan nu aan voor de Foodservice Denktank en ontvang het volledige artikel! Als lid van de Foodservice Denktank denk je mee met de ontwikkelingen van nieuwe producten en trends die in jouw markt spelen!
Voor fabrikanten, formules en grossiers:
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Marketing4Results en ontvang het volledige artikel!