Heb je een Horecava account? Log dan in en voeg je favoriete nieuws, leveranciers en producten toe aan jouw eigen favorieten

Maaltijdbezorging dit jaar in vogelvlucht

Als er een sector heeft gefloreerd tijdens de coronacrisis, dan is het wel die van de maaltijd- en boodschappenbezorging. De totale deliverymarkt groeide in 2020 met ruim 43 procent.


Intussen zijn de bezorgingsdiensten samen goed voor bijna 10 procent van de totale uitgaven aan eten en drinken. Die cijfers publiceert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) dinsdag.

De omzet van maaltijdbezorging zou naar schatting in 2020 al groeien met zo’n 14 procent, maar door de coronacrisis hebben veel meer mensen ook op doordeweekse dagen eten besteld. Vooral jongeren bestellen steeds vaker eten als ze geen zin hebben om te koken, blijkt uit een eerder onderzoek van FSIN. Uiteindelijk blijkt de maaltijdbezorging in 2020 goed voor ongeveer 23% van de totaalmark.

“Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vogelvlucht gekregen”, zegt Inga Blokker, directeur van het onderzoeksbureau in het persbericht. “Mensen die normaal nooit bestelden, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”

600 miljoen

Maar de echte ‘winnaar’ van de afgelopen tijd is de boodschappenbezorging. Afgelopen jaar waren de lange rijen voor de supermarkt misschien wel genoeg reden om de boodschappen lekker makkelijk thuis te laten bezorgen. Supermarkten en speciaalzaken stuurden dan ook bijna de helft meer boodschappenpakketten op. Naar schatting nam die bezorging toe met 49 procent naar bijna 2,7 miljard euro. Dat is ruim 600 miljoen euro meer dan wanneer corona het leven niet op zijn kop zou hebben gezet.

Veel restaurants hebben door de sluiting van de horeca noodgedwongen een afhaal- of bezorgdienst opgezet. Daarbij hebben bezorgketens meer nieuwe vestigingen geopend vorig jaar. De variatie in het aanbod van maaltijden die je vanaf de bank kon bestellen, nam toe.

De groei die nu versneld is ingezet, verdwijnt niet zomaar als de rijen voor de supermarkt weer verdwijnen, meent Blokker. “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen.”


Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht