Horecava schuift door naar het voorjaar

Kansen voor hybride horeca!

Veel mensen zijn toch wat huiverig voor een restaurantbezoek nu het coronavirus als ongenode gast blijft opduiken. Dus kiezen velen ervoor om te dineren met een thuisbezorgde of afgehaalde maaltijd. Hoe zet je deze hybride horeca succesvol in de markt?


Veel mensen zijn toch wat huiverig voor een restaurantbezoek nu het coronavirus als ongenode gast blijft opduiken. Dus kiezen velen ervoor om – net als tijdens de lock down – te dineren met een thuisbezorgde of afgehaalde maaltijd. Hoe zet je deze hybride horeca succesvol in de markt?

Vanaf maart hebben veel restaurants noodgedwongen ingezet op een ander aanbod, met focus op take away en thuisbezorging. Voor ondernemers die hier geen ervaring mee hadden, was dit een grote verandering. Niet alleen zijn de werkprocessen en het verdienmodel helemaal anders, ook de gastbeleving vraagt om een andere invulling. Want het maakt nogal wat uit of je een gast aan tafel bedient in jouw restaurant of dat je een maaltijd thuis bezorgt of laat afhalen. De uitdaging is wel de gastbeleving te blijven bieden die kenmerkend is voor jouw horecabedrijf.

Persoonlijk verhaal

Sommige restaurants maakten van het afhalen een bijzondere beleving, zoals met een fiets drive through of een discotour. Om de bijzondere beleving thuis te bieden, werd de maaltijd geleverd met mooi servies, dinerkaarsen, playlist, tafelbloemetje en een persoonlijk briefje. Lisanne Korfage, adviseur bij horeca advies bureau HTC Advies: ‘We zien dat mensen echt de tijd nemen om de filmpjes of receptkaarten van de chef te bekijken. Zo komt het persoonlijke verhaal alsnog terecht bij de gasten en wordt thuis een restaurantbeleving gecreëerd.’

Goed alternatief

Tijdens de lock down werd restaurant No Rules #nopizzapizzeria in Amsterdam een succesvolle take away. Vanaf 1 juni mochten de deuren weer open en daarmee stopte de take away. Jammer, vindt Querine van Wirdum, adviseur bij horeca advies bureau HTC Advies. ’Voor veel mensen ís de take away nog steeds een goed alternatief voor het restaurantbezoek en dat blijft ook nog wel even zo. Als restaurant laat je volgens mij een kans liggen als je hier niet mee doorgaat. Ons advies is dan ook om te blijven inspelen op het veranderde consumentengedrag.’

Ander consumentengedrag

In het veranderde consumentengedrag staat de behoefte aan veiligheid, oprechte aandacht en comfort centraal. Het is zaak om daar effectief op in te spelen. Allereerst door in je restaurant te laten zien dat het veilig is en meer dan ooit te werken aan een verrassende gastbeleving. Ten tweede door gasten die liever thuis blijven, te verwennen met take away en thuisbezorging. Zo spreid je risico’s, vergroot je de omzet én speel je in op de behoefte van een breed publiek. Daarmee blijf je je onderscheiden als horeca waar de gast op nummer één staat.

 


Deel dit bericht
Bekijk meer Sterrenchef Wilco Berends rijdt rond in oude zuivelwagen
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!