Pssst! Voeg Horecava aan je startscherm toe. Met 1 klik het laatste horecanieuws!

Jeroen van den Brink: ‘’Als je voetballessen wilt hebben, wil je die met Lionel Messi en niet met de lokale topscoorder. Zo wil je ook leren koken van een Michelin sterren chef”.

Jeroen van den Brink, geboren op 30 augustus 1975 in Arnhem, is de oprichter van Diningcity en Cheflix. Hij heeft Bedrijfskunde financiële sector gestudeerd aan de VU Amsterdam. Ondernemerschap heeft hem gevormd tot wie hij nu is en vormt hem nog steeds. Hij is lid van de Entrepreneur Organization (EO) ondernemersclub. Deze vaste groep ondernemers komt iedere maand bij elkaar om te leren hoe je een betere ondernemer wordt. Daarnaast is reizen zijn passie en leeft hij naar het motto ‘’Creating memories’’. Dit is precies waar Cheflix voor staat.


Het idee

Tijdens de tweede lockdown was er geen ondernemerschap voor Diningcity. Diningcity is de Booking.com voor restaurants. Daarnaast organiseert Diningcity de Nationale Restaurantweek waarbij gasten goedkoper kunnen eten bij goede restaurants. Dit was door de lockdown echter niet mogelijk. Terwijl veel chefs thuis waren en streaming steeds populairder werd ontstond het idee voor Cheflix. Cheflix is een online platform met Masterclasses van tot nu toe alleen Nederlandse Michelin sterren chefs die mensen kunnen volgen tegen betaling. Cheflix is Jeroens idee maar hij heeft het uitgevoerd met een team dat hem kent en vertrouwd. Daarnaast hebben zijn contacten bij EO hem geholpen. Ook haalde hij inspiratie en informatie uit het platform Masterclass uit de Verenigde Staten. Bij Masterclass werken ze met de allerbeste mensen en dat wil Cheflix ook creëren.

‘’We hadden twee opties, we kunnen nu met z’n allen de komende maanden naar de muur gaan staren en hopen dat de restaurants weer open mogen of we kunnen iets anders gaan doen’’.

Businessplan Cheflix

Door het boek ‘’It starts with why’’ van Simon Sinek ontstond de visie. De why: ‘’Creating unforgettable moments with food’’ wordt ondersteund door middel van masterclasses van Michelin sterren chefs en de verwachte uitbreiding met masterclasses etiquette, wijnen en cocktails. Het creëren van onvergetelijke momenten staat bij Cheflix centraal. De how bestaat uit de 3 centrale unique selling points (USP). Allereerst is de videokwaliteit belangrijk. Ten tweede werkt Cheflix met de allerbeste Michelin sterren chefs. Ten derde moeten de masterclasses voor iedereen toegankelijk zijn. Hierbij gaat het over verkrijgbaarheid van ingrediënten en kookgerei.

‘’Vaak gaat het over het restaurant, nooit over de chef. Nu staat de chef op het podium, restaurant is tweede keuze en het gaat nu over de persoon’’.

Het goal van Cheflix was 1000 abonnees in het eerste jaar, dit aantal werd echter al binnen drie dagen behaald. Er is nu een doel gesteld van 1 miljoen abonnees in 2027. Volgens Jeroen is dit aantal niet realiseerbaar in enkel Nederland, daarom wil hij zijn platform naar het buitenland uitbreiden. Om een grote doelgroep te bereiken maakt hij online gerichte reclame, maar vooral sociale media worden gebruikt. Bovendien wordt er zoekmachine optimalisatie toegepast door Cheflix zelf. Om de doelgroep van Cheflix te omschrijven hebben ze verschillende persona’s gecreëerd. De persona’s zijn nog in ontwikkeling maar de volgende regels bevatten twee persona ideeën die de doelgroep omschrijven. De eerste persona is 30, kijkt graag Tedx, heeft zijn of haar studie afgerond, heeft een goed salaris, is tech savvy en heeft interesse in lekker gezond koken. De andere persona is boven de 50, de kinderen zijn het huis uit, persoon houdt van goed en gezond koken en creëert graag mooie momenten.

De masterclasses werden eerst gefilmd zonder scripts. Door de snelgroeiende abonnementen heeft Cheflix ervoor gekozen om nieuwe masterclasses te filmen met script. Daarnaast is er een productieteam bij de chefs thuis. Het productieteam bestaat uit een regisseur en cameraman. De chefs worden bij hen thuis gefilmd en dragen gewone kleding. Ze gebruiken de spullen uit eigen keuken. De voorbereidingen van 1 nieuwe masterclass duren ruim 1 maand.

Soenil Bahadoer, chef/eigenaar De Lindehof in Nuenen tijdens opnames Cheflix.

Advies aan startende ondernemers

Een belangrijke tip die Jeroen startende ondernemers mee wil geven is: ‘’laat andere mensen je helpen als zij er meer verstand van hebben’’. Bijvoorbeeld voor contracten of bij het onderhandelen. Daarnaast is het belangrijk om het boek ‘’Mastering the Rockefeller habits’’ van Verne Harnish te lezen. Volgens Jeroen is dit boek goed om te lezen omdat het je aan het denken zet. Bovendien raadt Jeroen aan om via online marketing reclame te maken. Hier kun je namelijk zien wat je investeert, maar ook wat je terugverdient.

‘’Ik heb sommige dingen te veel zelf willen doen, terwijl het veel beter was om daar iemand anders naar te laten kijken die er veel meer verstand van heeft’’.

Elke start moet langs goede banen gaan, maar van tegenslagen leer je ook heel veel. Bij het creëren van naamsbekendheid hangt het af van het product en de doelstelling. Werk aan welke doelstelling en producten belangrijk zijn. Kijk dan welke vorm van marketing hierbij het beste past. Bij het werven van investeerders kijkt Jeroen naar zijn netwerk. Het is natuurlijk ook belangrijk om een goed businessplan te hebben, maar onthoud dat plannen niet altijd gaan zoals je het had gepland.

Een goed team

Volgens Jeroen is een van de grootste afknappers in de horeca het personeel. Daarom is het heel belangrijk om als ondernemer een goede groep mensen om je heen te verzamelen en aan te nemen. Een goed team adviseert en helpt je. Daarnaast vertegenwoordigen zij jouw bedrijf. Jeroen zegt: ‘’Je kunt beter een slecht idee hebben met goede mensen, want die mensen komen er vanzelf achter dat het een slecht idee is en maken er een goed idee van. Dan een heel goed idee met slechte mensen want die verprutsen het idee. Dus een goed team is het allerbelangrijkste’’.

‘’Je kunt super slecht eten maar als het personeel vriendelijk is, sorry zegt en nog een leuk praatje maakt, heb ik een leuke avond. Je kunt ook onwijs lekker eten maar als ze onvriendelijk tegen je doen. Dan proef je niks van het eten en ga je alsnog met een vervelend gevoel weg. Het zijn de mensen waar je als gast contact mee hebt die het maken of breken’’.

Logo gastvrijheidscoach, https://www.gastvrijheidscoach.nl

Auteur: Claudia Konings


Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht