Het verplicht sluiten van de horecazaken tijdens de eerste maanden van de corona-epidemie heeft er voor gezorgd dat steeds meer horecabedrijven online actief worden. Dit blijkt uit onderzoek van Offerte.nl, dat een onderzoek deed naar de online marketing activiteiten van horeca ondernemers.
Door de gedwongen sluiting van cafés, restaurants en uitgaansgelegenheden is de horeca zwaar geraakt. Van alle bedrijfstakken was het de horeca dat in de meeste gevallen voor financiële steun aanklopte bij de overheid. In totaal vroeg 60% van de ondernemers een aanvraag in bij de Rijksoverheid voor een Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS).
Bedrijven die online actief waren konden omzet maken door eten online te laten bestellen en te bezorgen. Just Eat Takeaway liet weten dat het aantal online bestellingen in het eerste kwartaal van het jaar met 50% was toegenomen.
Dat de horecabranche gedurende deze periode online actiever wordt blijkt uit een analyse van de webdesign aanvragen van matchingsplatform Offerte.nl. Het aantal horecabedrijven dat in mei van dit jaar een aanvraag deed naar webdesign offertes steeg met 47% vergeleken met de rest van het jaar.
Uit navraag bleek dat de sluitingsperiode tijdens de corona-epidemie voor veel ondernemers een belangrijke reden was om online actief te worden. In 52% van de aanvragen was dit het geval.
Ook data van zoekmachine Google laat een toenemende trend zien. Het aantal zoekopdrachten naar ‘webdesign offertes’ was in de maand mei ruim 3 keer zo hoog als de maanden ervoor.
Hier is het volledige onderzoek inclusief cijfers te vinden.
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!