Nog steeds verplicht ondanks alle versoepelingen: mondkapjes in de horeca

Sinds december 2020 geldt een mondkapjesplicht in alle publieke binnenruimten, waaronder horeca. Iedereen van 13 jaar of ouder moet een mondkapje dragen en het horecapersoneel ook. Op het terras en in de afgesloten horecakeuken geldt geen mondkapjesplicht. Achter de bar, in het restaurant en achter de receptie van een hotel geldt wel een mondkapjesplicht. Gasten hoeven op een vaste zitplek geen mondkapje te dragen, maar wel bij binnenkomst. Het is nog niet bekend tot wanneer de mondkapjesplicht geldt, maar horecapersoneel is er klaar mee. Dat vindt het lastig gasten er op aan te spreken en snapt niet waarom op een vol terras geen mondkapje gedragen hoeft te worden en in een leeg restaurant wel. Dit artikel is geschreven voor de persconferentie van 18 Juni 2021.


Twee situaties die laten zien hoe horecapersoneel mondkapjes draagt

Rotterdam, woensdagavond. Het terras zit bomvol en gasten schuiven met tafels en stoelen om bij elkaar te kunnen zitten. Een groepje van drie is in een uur tijd uitgebreid tot zes. De zon schijnt en gasten zien bekenden aan de andere kant van het terras, lopen van tafel naar tafel. En naar binnen om naar de wc te gaan. Serveerders ook. Binnen is er geen horecapersoneel met mondkapje te zien. Serveerster: ‘Het is hier helemaal leeg en we lopen continu van buiten naar binnen, en buiten hoeven we geen mondkapje te dragen. Maar we houden ons nu niet aan de mondkapjesplicht.’

Utrecht, zaterdagavond. Het terras zit vol. De picknicktafels worden gescheiden door kuchschermen. ‘Zijn jullie één huishouden?’, is de eerste vraag die gasten in groepjes te horen krijgen. Op de picknicktafels is een sticker geplakt met een QR-code. Die moet gescand worden en iedereen die het restaurant bezoekt moet de vragenlijst over coronaklachten invullen. Binnen is het leeg. Serveerders lopen van buiten naar binnen om bestellingen op te nemen en af te halen bij de bar. Of om borden pasta van de keuken naar het terras te brengen. Het horecapersoneel doet het mondkapje op en doet dat buiten weer af. Ook voor gasten die naar de wc gaan binnen geldt de verplichting een mondkapje te dragen en ze worden aangesproken als het mondkapje niet gedragen wordt.

Twee situaties in dezelfde week. De mondkapjesplicht geldt in alle horeca maar niet voor personeel dat achter de schermen werkt. Bediening in een restaurant moet wel een mondkapje op, maar serveerders op het terras niet. Gasten hoeven geen mondkapje op aan tafel, maar wel als zij naar de wc gaan. Een hele set regels. Hoe zit het precies met de mondkapjesplicht? Waar moet je op letten als je een horeca-ondernemer bent?

De mondkapjesplicht in de horeca: dit zijn de regels

In alle publieke binnenruimten geldt sinds 1 december 2020 een mondkapjesplicht. Mensen die een tafel hebben gereserveerd in een restaurant of een nacht verblijven in een hotel, moeten bij binnenkomst een mondkapje dragen. Aan tafel mag die weer af.

Ook voor het personeel in de horeca geldt de verplichting een mondkapje te dragen. Voor de barman, de serveerder in het restaurant en de receptionist in een hotel geldt de mondkapjesplicht. Ook als een restaurant leeg is of er een plexiglas scherm voor de hotelbalie staat. Alles voor de hygiëne en natuurlijk om coronaverspreiding te voorkomen.

Serveerders op het terras en keukenpersoneel hoeven geen mondkapje te dragen. Buiten geldt geen mondkapjesplicht en de afgesloten keuken is geen publieke binnenruimte. Mensen die naar kantoor gaan hoeven immers ook geen mondkapje op. Wel moet achter de schermen anderhalve meter afstand gehouden worden. Als dat niet kan, wordt een mondkapje aangeraden maar verplicht is het niet.

Ook als er niemand binnen zit, moet personeel een mondkapje op

De situatie in het café in Rotterdam gaat dus tegen alle regels in: het terras zit bomvol en klanten lopen van en naar tafels, het personeel houdt zich niet aan de verplichting mondkapjes te dragen, en er zitten grote groepen aan kleine tafeltjes op het terras. Maar zou het niet wat vreemd zijn als het barpersoneel een mondkapje draagt, terwijl de hele kroeg leeg is? En waarom moet de serveerster binnen een mondkapje op om een bestelling af te halen, waar verder niemand staat? Buiten zit het helemaal vol en hoeft geen mondkapje gedragen te worden op het terras.

De overheid is er duidelijk over: een mondkapje is verplicht in alle publieke binnenruimten. Koninklijke Horeca Nederland stelt: ‘De verplichting geldt dus ook voor het horecapersoneel in de publieke ruimte, niet alleen wanneer er gasten in de zaak zijn.’

Ook kan het personeel gasten weigeren zonder mondkapje. Koninklijke Horeca Nederland: ‘Het dragen van een mondkapje is een verplichting. Als horecaondernemer kan je de gast daar op aanspreken. Als er echt een overlastsituatie ontstaat, kan je handhaving of de politie benaderen.’

Horeca Personeel Mondkapje binnen | Horecava

Foto: ANP EVERT ELZINGA

‘Een mondkapje op bij gasten zonder mondkapje voelt heel ongastvrij’

Horecaondernemer Jaap van Ham, die meerdere cafés in Tilburg heeft, houdt zich strikt aan de mondkapjesplicht. Hij vindt het wel vreemd dat gasten binnenkomen met een mondkapje en dat het weer af mag zodra ze zitten en dat zijn personeel in een leeg café een mondkapje moet dragen. ‘Het voelt heel ongastvrij want personeel wil gewoon interactie met gasten.’ Daarnaast kan hij zich haast niet voorstellen dat het voor zijn klanten echt veiliger is om continu het mondkapje op en af te doen.

Jaap van Ham spreekt gasten er niet altijd op aan als die geen mondkapje dragen, maar zijn personeel staat wel in een lege kroeg met een mondkapje op en op een vol terras zonder. ‘Het beleid is apart, maar regels zijn regels.’

De horeca wilde meer vrijheid en de overheid wil koste wat het kost het coronavirus binnen de perken houden en zorgen dat mensen aan hygiëne blijven denken. Om zo veilig mogelijk te kunnen werken in een horecagelegenheid en gasten veilig te ontvangen, is het dragen van een mondkapje dus essentieel.

‘Ons personeel zet af en toe het mondkapje af als er geen gasten zijn’

Toch gaan sommige horecaondernemers er minder strikt mee om. Diego Buik heeft een burgerzaak in Rotterdam en Den Haag. Hij vraagt zich af hoelang de verplichting nog duurt. Omdat de keuken in de zaak open is, moet het keukenpersoneel een mondkapje dragen. ‘Dat was nog goed te doen, maar met die hitte van nu wil je echt niet met een mondkapje op boven twee bakplaten en een frituur van 180 graden staan.’ Hij begrijpt heel goed dat zijn personeel af en toe het mondkapje af zet, zeker als er geen gasten binnen zijn.

In de beginfase van de mondkapjesplicht heeft zijn personeel zich er altijd netjes aan gehouden. De burgerzaak was open voor afhaal en bezorging. Ook sprak Diego Buik gasten aan als die zonder mondkapje binnenkwamen. Maar nu weigert hij nauwelijks meer klanten zonder mondkapje. ‘Ik ben er klaar mee om politieagent te spelen.’

Uitkijken naar de dag dat horecapersoneel het mondkapje weer af magDiego Buik en Jaap van Ham kijken enorm uit naar de dag dat de mondkapjesplicht voorbij is en hun personeel weer met een lach op het gezicht kan werken, en de gasten dat ook kunnen zien. Ze vinden het vreemd dat gasten wel binnen mogen zitten aan een tafel zonder mondkapje, maar dat het weer op moet zodra zij naar de wc gaan of weer opstaan van hun plek om naar buiten te lopen.

Een hapje eten buiten de deur, een vrijdagmiddagborrel met een collega in het café en een kop koffie in een koffietent zijn allemaal weer mogelijk. Aan tafel is er vrijheid en kan er gegeten, gedronken en gelachen worden en lijkt corona even niet te bestaan. En toch is de mondkapjesplicht een obstakel voor verschillende horecaondernemers en -personeel. En ook gasten houden zich minder aan de maatregelen.

Sommige werkgevers vinden het voor ieders veiligheid het beste als hun personeel altijd een mondkapje draagt, ook achter een scherm, in de keuken en op het terras. Als medewerker valt daar niks tegenin te brengen. De werkgever heeft hierover het laatste woord.

Zo kan het ook: kuchschermen en werken achter plexiglas

Het is natuurlijk extra veilig als een hotelreceptie van een plexiglas scherm is voorzien. Of als een bar in een café omringd is door glazen platen. Toch is dat geen uitzondering op de verplichting een mondkapje te dragen en moet horecapersoneel ook achter een scherm een mondkapje dragen. Ook als er geen enkele manier is om als baliemedewerker in fysiek contact met de gast te komen, moet deze medewerker een mondkapje dragen. De gast natuurlijk ook.

Tussen de tafels van een restaurant of op het terras mogen wel kuchschermen geplaatst worden om gasten in alle veiligheid van een plekje te voorzien, zoals het voorbeeld van het terras in Utrecht. En zo is het ook mogelijk om maximaal van de ruimte gebruik te maken en meer gasten te ontvangen.

Tot wanneer moet horecapersoneel verplicht een mondkapje dragen?

Het is nog niet bekend hoelang de mondkapjesplicht blijft, maar de verwachting is dat die op 1 september, samen met de anderhalvemetersamenleving, vervalt. Iedereen van 13 jaar of ouder moet in publieke ruimten een mondkapje dragen en de boete bij het niet dragen van een mondkapje bedraagt 95 euro.

Werken in de horeca is een sociale bezigheid. Personeel wil met gasten kunnen praten en lachen, zonder dat er iets tussen zit. En continu het mondkapje op en af doen van binnen naar buiten, maakt het werk niet leuker. Maar wel veiliger.


Deel dit bericht
Bekijk meer Belastingdienst/Toeslagen herinnert horeca-ondernemers met kinderopvangtoeslag om gegevens te checken
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!