Fast Casual Food en Wine

De Lekkerste stroopwafelburger van Vincent Kuik

Aangeboden door: Horecava
dinsdag, 11 mei 2021

De Lekkerste Wedstrijden zijn al 36 jaar een vaste waarde op de Horecava. Helaas konden de wedstrijden in 2021 niet doorgaan vanwege het coronavirus. Daarom blikken we terug: hoe gaat het nu met de deelnemers van 2020? Hoe kijken ze terug op hun deelname, en wat heeft het ze gebracht? We vroegen het aan Vincent Kuik, die de show stal met zijn stroopwafelhamburger.

Vincent Kuik (33) runt samen met zijn vriendin en schoonfamilie Lekkerrr, met cafetaria’s en een restaurant in Nieuwegein en Amersfoort, én hun nieuwe zaak The Crumble. Deze ijssalon en bonbonnerie, prachtig gelegen aan het water in Amersfoort, had in mei 2020 open moeten gaan, maar dat liep even anders. Zoals alles anders liep, in het afgelopen jaar.

Hoe is het nu met je?

“Omzettechnisch is het natuurlijk niet wat het was. De cafetaria’s lopen goed, maar ons restaurant, met 60 plekken binnen en 60 plekken buiten, ligt volledig stil. Onze nieuwe zaak The Crumble zou eigenlijk in mei 2020 opengaan, maar dat werd uiteindelijk pas oktober. We misten daardoor het hele zomerseizoen, terwijl we echt een prachtig terras aan het water hebben. Maar goed, veel vrienden van mij in de horeca hebben het stukken slechter. En uiteindelijk heeft corona ons ook veel gebracht.”

Wat heeft corona jullie gebracht?

“The Crumble is uiteindelijk een hele andere zaak geworden, omdat we op hele andere dingen hebben ingespeeld. En omdat we ineens tijd hadden, hebben we de hele zaak zelf verbouwd, in plaats van het uit te besteden aan een interieurbouwer. Maar de belangrijkste verandering is wel dat we ons op bezorging en take-away zijn gaan richten. Dat deden we voorheen niet, we hadden het al druk zat en het is eigenlijk een volledig bedrijf erbij. Nu moesten we wel, en het loopt zo goed dat we er nu ook niet meer mee stoppen!

We zijn onze zaken en processen ook anders in gaan richten. Een deel van het restaurant trekken we bij de snackbar, we gaan het bestelproces anders inrichten en passen onze kaart aan. Vanaf nu serveren we zowel in het restaurant, de snackbar als voor takeaway dezelfde kaart. In het restaurant serveerden we voorheen ook luxere gerechten, maar we merkten toch dat mensen vooral voor onze saté en hamburgers kwamen. Daar gaan we ons nu dus volledig op focussen.”

Serveren jullie zulke bijzondere hamburgers dan?

“Dat mensen speciaal voor de hamburgers hiernaartoe komen, komt grotendeels door de Horecava! In 2017 won ik met mijn stroopwafelburger ‘Kei Lekkerrr’ de eerste prijs bij De Lekkerste Hamburger, en sindsdien komen mensen die burger hier proeven. Zelfs nu, vier jaar later, vragen ze hier nog naar. Hij komt dus ook weer op de kaart te staan. Het is een hamburger met een subtiele karamelsaus van gecondenseerde melk, met stroopwafelkruimels, grof zeezout op de burger, gebakken bacon en roodlof in plaats van sla, om een bittertje toe te voegen.”

Wafelhamburger | Horecava

Wat heeft de winst je opgeleverd?

“Een enorme berg publiciteit. SBS stond op de stoep, tv-koks kwamen filmen, er was bizar veel belangstelling voor. Vanuit het hele land kwamen mensen de stroopwafelburger proeven, en nog steeds vraagt er regelmatig iemand naar.”

Heb je daarna nog eens aan de Lekkerste Wedstrijden meegedaan?

“In 2020 heb ik de sponsorprijs van De Hippe Vegetariër gewonnen voor de beste vegetarische creatie. Ik won met een originele hotdog met barbecuesaus, maar dan helemaal vegan, met een vegan broodje en pulled pork van oesterzwammen. Mijn Tompouce Tosti, met gele room, warme kersen en glazuur, viel niet in de prijzen. De jury gaf toch de voorkeur aan een hartige tosti. Overigens wonnen een paar collega’s van Lekkerrr by Amersfoort wel een prijs. Melissa won de Lekkerste Tosti, en Sander maakte de allerlekkerste Macho Nacho Hotdog.”

Vincent Kuik | Horecava

Heb je een tip voor andere deelnemers?

“Durf origineel te zijn, maak echt iets anders dan anders. Als je dan wint, levert dat veel extra publiciteit op! Als je zo’n bijzonder gerecht maakt dat mensen denken ‘dát moet ik een keer geproefd hebben,’ komen er mensen uit het hele land op af. Dat effect is minder sterk bij een meer standaard creatie. Als je origineel denkt, geven De Lekkerste Wedstrijden je echt een kans om je te onderscheiden.”