Steeds meer horecaondernemers richten zich nu tot hun stamgasten voor extra steun op platforms voor crowdfunding. "Help ons uit de crisis te komen", schrijven caféhouders in inzamelingscampagnes.
Het aantal bedrijfscampagnes op het platform GoFundMe, waar ondernemers, goede doelen en particulieren campagnes kunnen starten om geld op te halen, heeft een recordhoogte bereikt. Dat zegt een woordvoerster van GoFundMe in een reactie tegen aan het ANP. Vooral werden veel acties gestart toen de tweede lockdown begon.
Afgelopen februari zijn in Nederland 26,2 procent van alle campagnes op GoFundMe inzamelingen voor bedrijven. Dat is 42 procent meer dan in januari 2021 en zelfs 64 procent meer dan een jaar ervoor. Onder zulke bedrijfscampagnes vallen onder andere veel horecazaken, maar ook bijvoorbeeld kappers, kleine winkels of tattoo- of nagelstudio’s.
Ook het inzamelingsplatform GetFunded laat weten in een reactie dat er sinds de coronacrisis een “flinke stijging” van (horeca)ondernemers is ten opzichte van de periode ervoor.
Op de startpagina van GetFunded is meteen een aantal horecaondernemers te zien: ‘Help café ’t Hoekske’ of ‘Red Café De Boemerang’. Ook veel Bed and breakfasts van Nederlandse ondernemers in het buitenland en kapperszaken richten zich tot hun klanten om extra financiële steun om uit de crisis te komen.
Sommige aanvragen blijken zeer succesvol. Lunchroom Bart vraagt in zijn campagne de vaste klanten “een handje te helpen” zodat hij na 23 jaar niet zijn deuren hoeft te sluiten. Zijn streefbedrag van 12 duizend euro is bijna behaald.
In een andere campagne vraagt een stamgast van Amsterdams café Wiener de mensen om hulp, omdat hij niet wil dat zijn favoriete kroeg verdwenen is na de lockdown. In negen maanden is er met behulp van 456 donaties ruim 20 duizend euro opgehaald voor het café.
GoFundMe heeft eerder onderzocht dat mensen door de gevolgen van de coronacrisis buitengewoon vrijgevig werden, laat de woordvoerster weten. “Doordat de horeca veel in het nieuws is geweest, voelen mensen zich ook meer betrokken. Dat geeft meer reden om deze ondernemers te helpen.”
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!