‘Maaltijdboxen zijn geen vervanging van etentjes in de horeca’

Maaltijd- en boodschappenboxen zijn in populariteit enorm toegenomen sinds de coronacrisis en de lockdowns in Nederland. Bezorgers als Marley Spoon en Boerschappen denken dat bestellingen blijven stijgen, ook als de horeca straks volledig open gaat.


Marley Spoon zag een stijging van 62 procent in de bestelde boodschappenboxen in Europa het afgelopen jaar. Het bedrijf zag zelfs in het eerste kwartaal van dit jaar 108 procent meer groei in Europese orders, dan in dezelfde periode vorig jaar. Marley Spoon bezorgt onder meer in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, maar ook buiten Europa in Australië en Amerika. Binnen Europa hoort Nederland bij de grotere markten waarin de boodschappenbezorger opereert, laat een woordvoerder weten. Onder het overkoepelende bedrijf Marley Spoon is begin 2021 ook een goedkopere maaltijdbox gelanceerd: Dinnerly.

Ook boodschappen- en maaltijdboxenbezorger HelloFresh heeft in de eerste drie maanden van dit jaar twee miljoen nieuwe klanten weten te trekken en zo’n 240 miljoen boxen bezorgd. Wereldwijd maken nu 7,3 miljoen mensen gebruik van een maaltijdbox van het van oorsprong Duitse bedrijf. Voor dit jaar rekent HelloFresh op een omzetgroei van tussen de 35 en 45 procent, liet het bedrijf begin mei weten.

Eerste Lockdown

De maaltijdboxen van Boerschappen zijn sinds dit jaar op te halen bij veertig ‘pickup-points’ in Nederland. Vorig jaar waren dat nog 17 plekken. De aanbieder van duurzame boeren-boodschappen is in twaalf maanden verviervoudigd, een groei van 400 procent mede door de coronamaatregelen. “De grootste stijging begon bij de eerste lockdown”, zegt Boerschappen-oprichter Stijn Markusse tegen het ANP.

Markusse denkt niet dat de maaltijdboxen minder besteld zullen worden wanneer de horeca weer volledig open gaat. “Het is geen vervanging van etentjes en uitjes in de horeca, maar eerder een makkelijkere manier van boodschappen doen”, zegt Markusse. “We vreesden wel klanten te verliezen aan de supermarkten, nu het weer wat minder spannend is boodschappen te doen. Maar dat is tot nu toe helemaal niet het geval.”

Piek

De horeca is geen concurrent van de populaire maaltijdboxen, denkt Markusse. “Mensen hadden tijdens de lockdowns natuurlijk wel wat geld bespaard door niet naar de horeca te gaan en wilden dat misschien toch uitgeven aan goed eten”, zegt hij. “Maar als de horeca straks helemaal open gaat zit dat elkaar niet in de weg: wij zien vooral een piek op maandag tot en met donderdag, dat zijn niet echt de restaurantdagen.”

Ook Marley Spoon zegt de horeca niet als een concurrent te zien. Ook als de groei enigszins te maken had met de sluiting van de horeca, verwacht het bedrijf niet dat deze zal afnemen als de horeca weer volledig open gaat. “Ook tijdens de zomer, toen de horeca open was, bleven mensen bestellen”, laat een woordvoerder weten. “Het dagelijks leven gaat straks weer veranderen, maar het is natuurlijk nooit onze bedoeling geweest om mensen thuis te houden. Je kunt ook gewoon je bestelling veranderen naar minder gerechten per week, als je weer wat vaker uit eten gaat.”


Deel dit bericht
Bekijk meer Amsterdamse horecaondernemers breiden terrassen uit
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!