Restaurants, cafés, cateraars en hotels hebben door de horecasluiting grote belastingschulden opgebouwd. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit cijfers van ABN AMRO en het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In meer branches is de belastingschuld die ondernemers in de coronacrisis hebben opgebouwd erg groot. Ook kleding- en schoenenwinkels, uitzendbureaus en beveiligingsbedrijven zijn straks één tot vier jaarwinsten kwijt om hun schuld bij de fiscus af te betalen.
Volgens het rapport van ABN AMRO is de uitgestelde belasting opgelopen tot zo’n 16 miljard euro. Een op de tien bedrijven heeft vanwege de crisis geen belasting betaald. De verschillen tussen de branches en tussen bedrijven zijn wel erg groot.
In de horeca hebben talloze ondernemers om uitstel van belastingbetaling gevraagd: 44 procent van alle restauranthouders en 37 procent van alle café-eigenaren konden de rekeningen niet meer betalen. 100 procent van alle cafés met meer dan vijftig werknemers heeft belastinguitstel aangevraagd, aldus het ABN-rapport.
“Niet alleen de bedrijven die moesten sluiten vanwege de coronamaatregelen zijn getroffen. Hele ketens zijn geraakt”, aldus Franka Rolvink Couzy, hoofd-researchsector van de bank. “Ook bijvoorbeeld de kleinere beveiligingsbedrijven die normaliter bij de horeca aan de deur staan. En uitzendbureaus die personeel leveren.”
Verhoudingsgewijs hebben kantines en cateraars de hoogste belastingschuld opgebouwd. Zij zullen bijna vier jaarwinsten moeten afdragen aan de fiscus om de schulden af te lossen. Ter vergelijking: kledingzaken zullen 23 maanden lang hun winsten moeten afdragen en hotels zo’n 17 maanden.
Brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland (KHN) vindt het de schuld van de overheid. “Die grote belastingschulden komen door een gebrek aan compensatie voor de vaste lasten en omdat de loonsteun in de horeca bij lange na niet voldoende is”, zegt KHN-directeur Dirk Beljaarts. “Horecaondernemers mogen niet de dupe worden van kabinetsbeleid. Er moet echt aandacht komen voor schuldsanering.”
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!