Horecava schuift door naar het voorjaar

Brunch- en ontbijtboxen met Pasen populairder dan diner

Uitgebreide restaurantboxen zijn dit jaar erg populair voor op de paastafel. Vooral brunch- en ontbijtboxen verkopen zeker drie keer zo goed, zeggen restaurantplatforms.


De brunches die restaurants speciaal voor dit weekend aanbieden op het platform thuisuiteten.nl, zijn populairder dan de dinerboxen die op de website staan. Het platform begon in de zomer van 2020 en werkt inmiddels samen met zo’n veertig gastronomische restaurants die diners bij mensen thuis verzorgen. Aankomend paasweekend bezorgen de aangesloten restaurants drie keer meer dan een normale zaterdag, laat een woordvoerder weten aan het ANP.

Toch had het platform meer drukte verwacht. De aanmeldingen met Valentijnsdag anderhalve maand geleden overtroffen namelijk zelfs de kerstdrukte. Wat wel opvalt is dat mensen dit keer meer geld besteden per bestelling dan met Valentijn. “Dat betekent dat men met Pasen meer vrienden en familieleden te eten heeft”, zegt de woordvoerder.

Avondklok

Ook platform Cook Like A Chef, dat thuisgerechten van sterrenchefs aanbiedt, ziet veel orders voor meer dan twee personen voor aankomend weekend. Bij het platform wordt zo’n drie keer meer besteld ten opzichte van vorig jaar met Pasen. “We merken dat meer mensen liever een uitgebreide lunch willen dan een diner, vanwege de avondklok”, laat het platform weten.

Niet alleen sterrenrestaurants bezorgen met Pasen natuurlijk. Boerderij en leverancier Lindenhoff in Baambrugge verkoopt en bezorgt, ook net als vorig jaar, ontbijt- en brunchboxen door heel Nederland. De verkoop voor dit jaar ligt nu al zo’n 15 procent hoger, laat een woordvoerder weten. Met name de brunchpakketten worden veel ingekocht. Producten heeft de boerderij genoeg, maar de leveringen die het bedrijf heeft ingekocht zitten nagenoeg vol, laat de manager weten. “We weten het nog wel een beetje te rekken met eigen bezorgers.”

Handen tekort

Pannenkoekenrestaurant Schollebos in Capelle aan den IJssel normaal gesproken bomvol met Pasen. Vorig jaar verkocht het restaurant “toen nog als een van de weinigen” eveneens paasontbijtjes. Die waren zo populair dat ze handen tekort kwamen. Dit jaar zijn de ontbijt- en lunchboxen weer populair, zo’n 80 tot 90 aanmeldingen zijn al binnen, al is dat wel iets minder dan vorig jaar. Volgens de eigenaresse komt dat omdat mensen wilden afwachten of de terrassen 31 maart opengingen. Ze verwacht nog wel meer geïnteresseerden. “Met Valentijnsdag kregen we de dag ervoor ook ineens nog heel veel aanmeldingen.”

Het valt ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op dat de horeca rondom Pasen met “creatieve initiatieven” komt. “We zien dat steeds meer ondernemers zich richten op afhaalmaaltijden en -boxen. Maar we moeten daarbij opmerken dat dat lang niet voor iedereen lonend is”, zegt een KHN-woordvoerder. “Het gaat de chefs en eigenaren niet alleen om het compenseren van het omzetverlies, maar ook om contact te houden met hun vaste gasten.”


Deel dit bericht
Bekijk meer 'Nieuwe sterrenrestaurants overwegend dieronvriendelijk'
Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!