We use Bamboo

We use Bamboo

Vorig jaar kondigde de Europese Commissie het verbod op plastic rietjes aan, dit verbod gaat in 2021 in waardoor veel horecagelegenheden nu al nadenken over een alternatief. Dat alternatief bieden Angelique Vermulm en Sharon de Keijzer met ‘We Use Bamboo.’ [linkje: http://weusebamboo.nl/ ] Herbruikbare bamboerietjes met een mooi verhaal en een groot gebruiksgemak voor de gast, die ook nog voorzien kunnen worden van een bedrijfsnaam of persoonlijke note.

Met hun duurzame bamboerietjes willen ze iedereen een klein beetje bewuster maken over het vervuilingsprobleem van plastic. Uiteindelijk wordt het steeds normaler om geen plastic meer te gebruiken, geven de dames aan. Enthousiast vertellen ze over We Use Bamboo. Sharon: “We hopen dat er een omslag komt. Dat de bewustwording steeds groter wordt en dat de gasten ‘nee’ zeggen tegen het eenmalig gebruik van plastic rietjes. Naast dat onze rietjes duurzaam zijn, kunnen ze keer op keer gebruikt worden en zien ze er natuurlijk ook nog eens super leuk uit in het drankje!” 

Duurzaam én maatschappelijk verantwoord
Het idee is ontstaan tijdens hun reis door Azië. Daar kwamen ze in contact met een lokale gemeenschap die al herbruikbare bamboerietjes maakten. Naast dat de bamboerietjes een goed alternatief zijn op de plastic rietjes, helpen zij hiermee ook een lokale (vrouwen)gemeenschap. Deze vrouwen werkten voorheen in de zware mijn- en steenindustrie en werken nu onder veel betere condities. Veilig, beschermd en tegen een beter inkomen leveren ze nu hun bijdrage aan een duurzamere samenleving. Daarbij staan de boeren hun bamboeoverschot af aan de lokale gemeenschap om het te upcyclen tot bamboerietjes. Angelique: “We vinden het een mooi initiatief én willen een beweging creëren waarbij de horeca afstand doet van de plastic rietjes.” “We hadden niets te verliezen, dus waarom niet gewoon beginnen?” Stelt Sharon.

In augustus 2018 schreven ze zich in bij de KvK en een half jaar later stonden ze op het start-upLAB op de Horecava. “We werden benaderd om tijdens Horecava ook te pitchen voor Doppio, Debuut Horecabeheer, Meyer Beheer, Accor Hotels en BlueCity, een unieke kans!” vertelt Sharon. Nadat ze tijdens de pitchtraining hun pitch nog iets hadden aangescherpt waren ze klaar om niet alleen de Horecava bezoekers te overtuigen, maar ook de panelleden. “Door die pitch hebben we met schillende partijen contact gehad en om tafel gezeten, hierdoor zijn we momenteel met één partij aan het testen,” vervolgt ze. Angelique vult aan: “We hebben heel veel contacten opgedaan. Mensen kwamen bewust naar ons toe en dan is het fijn dat we ons verhaal konden vertellen. Daarnaast hebben we op Horecava kunnen sparren met andere duurzame partijen voor eventuele samenwerkingen.”

Voor beide dames was het de eerste Horecava ervaring. “Het was een hele positieve eerste beurservaring. Het is heel goed voor de naamsbekendheid, want naast zichtbaarheid op Social Media is Horecava een handig opstapje waarin zij veel kunnen betekenen.” Geeft Angelique aan.