Voorproefje van de toekomst in het Innovation & Trendlab

  • 2017-11-27 08:02
  • Horecava
  • Scoops I-LAB

De toekomst in vier trends

De vier trends op het Innovation & TrendLAB tijdens de Horecava krijgen vorm. Partners tonen aan de hand van praktijkvoorbeelden hun nieuwste innovaties op het gebied van technologie, circulariteit, identiteit en third places. Het prikkelen van de zintuigen staat hierbij centraal; bezoekers zien, proeven en beleven de trends en krijgen zo een voorproefje van de toekomst in de horecabranche.

Bezoekers worden op het Innovation & TrendLAB verrast met onder andere interactieve communicatie en zelfdenkende apparatuur (technologie), live foodwaste oplossingen en hergebruik van materialen (circulariteit), en spannende one trick pony concepten (identiteit) in een multifunctionele, creatieve omgeving (third places).

Technologie creëert snelheid en rust
Stobag laat zien hoe technologie producten sneller bij de horecaondernemers brengt; het bedrijf verkoopt zon- en weerbeschermingsoplossingen aan de hand van virtual reality. Zo hoeven horecaondernemers niet meer naar een showroom, maar komen de producten naar hun zaak. Hoe technologie rust in de keuken brent, toont Index Systems met de eerste digitale keukenhub; Annoncer. Onder andere in sterrenrestaurant De Librije vervangt deze digitale oplossing al de ouderwetse bonnen.

Circulariteit, van apparatuur tot de laatste etensrest
Meiko laat circulariteit in optima forma zien met de WasteStar; een machine die etensresten en keukenafval, inclusief botten, mosselschelpen en schalen van schaaldieren verwerkt tot een waardevol substraat. Dit wordt uiteindelijk duurzaam gebruikt voor biogas-, waterzuiverings- of composteerinstallaties. In diverse horecaconcepten op het LAB staat de nieuwste koel- en warmtetechniek van Ake-Ideal Nordcap. Zij lichten toe hoe zij als leverancier altijd eigenaar van apparatuur blijven. Wanneer de levensduur is bereikt, haalt Ake-Ideal de apparatuur op bij de ondernemer om het vervolgens zo veel mogelijk te recyclen.

Onderscheidend vermogen door sterke identiteit en branding
Maxivers LAB brengt in de praktijk hoe zij met hun totale foodconcept innovatieve ondernemers als Urban Salad ondersteunen. Ook Vrumona werkt samen met een jonge innovatie partij. In de cocktailbar ontwikkelen zij smaaksensaties, waarbij oude en nieuwe merken elkaar versterken. Maison Cart D’or is een samenwerking tussen pastry chef Yannick Tranchant en Carte D’Or ijs. Op het LAB demonstreren zij hoe je een eigen identiteit bouwt, tot op dessertniveau. Bezoekers kunnen hier ook zelf aan de slag.

Third places, de nieuwe plek naast thuis en kantoor
Mensen eten, werken, genieten, ontmoeten en ontspannen waar en wanneer dit past. Afgekaderde momenten (werktijden, lunchtijd en vrije tijd) verdwijnen en daardoor ook afgebakende plekken (thuis en werk). Zo ontstaan third places waarvoor Heineken de Blade introduceert. Generatie X, Y en Z is dol op ontbijt, de hele dag door. De All Day Breakfast bar van Arla laat zien hoe op deze consumentbehoefte in te spelen met nieuwe producten en combinaties.

Founding Partners
Het Innovatio & TrendLAB is een onderdeel van de Horecava en komt tot stand in samenwerking met Founding Partners HTC Advies en Ake-Ideal Nordcap.