Vanuit een ander perspectief ondernemen

  • 2018-09-25 08:52
  • Horecava
  • Scoops Nieuws
Kontakt der Kontinenten heeft in 1961 haar basis gelegd in het voormalige Missiehuis Sint Jan in Soesterberg. Na renovaties en uitbreidingen werd in het jaar 2000 ook het naastgelegen slotklooster Cenakel aangekocht en sindsdien bestaat het Kontakt der Kontinenten uit twee unieke gebouwen. 
We spraken René Giel, Directeur van Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten en tevens voorzitter van de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) over de overstijgende trends die hij ziet voor de hotellerie. 


Betrek je omgeving
“Vanuit de food & beverage hoek is het belangrijk om de omgeving goed te betrekken bij de ontwikkeling van je hotel, met name voor lokale hotels,” aldus René. ‘Een mooi voorbeeld hiervan is  Post Plaza in Leeuwarden. Zij zijn trots op Leeuwarden en betrekken hun gast bij de lokale omgeving. Ze zetten Nederland op een positieve manier op de culinaire kaart. Als hotelier dien je meer aandacht te geven aan goede food & beverage producten om daarmee te laten zien dat je van goede huize komt. 

Als andere overstijgende trend ziet René de concurrentie om zich heen. ‘De markt vraagt om transparantie. Zo worden offertes op 2 à 3 plekken opgevraagd en dat vraagt om een onderscheidende propositie, actief meedenken met de relaties en full-service verlenen om zo de juiste beleving te geven. Dat vraagt om een andere manier van werken binnen de hotels.’ 

Slecht Wifi is killing

Ook als hotelier kun je niet achterblijven, je moet je blijven ontwikkelingen. Zo is Wifi een belangrijke basis vereiste. ‘Slechte wifi is killing, het moet echt goed zijn. Ook wij willen in het buitenland fatsoenlijk onze mail kunnen lezen en dat moet in Nederland ook kunnen.’ 

Ontwikkelingen voor hotels
René ziet een ontwikkeling op de buitenlandse toeristenmarkt richting de Aziatische bezoeker. Wat we vooral niet meer moeten doen is de Aziatische en dan vooral de Chinese gast als “lastig” betitelen. ‘De Chinese gasten komen gewoon en je moet je er op instellen. Om diverse gasten te blijven verwelkomen moeten we aanpassingen doorvoeren. Zo moeten wij hen een warm ontbijt aanbieden, want koud ontbijten zijn zij niet gewend. Een croissant proberen ze wel, maar eten ze niet op, dus om food waste te beperken is een warm ontbijt dan beter.’

Duurzaamheid is een thema waar alle horecaondernemers zich mee bezig moeten houden. ‘Als je niet bewust bezig bent met duurzaamheid, dan is dat een absolute no-go. Circulair denken en deze werkwijze financieel haalbaar maken moet meer gemeengoed worden.’ Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling op het gebied van personeel. Goed gekwalificeerd personeel vinden en binden is al enige tijd een probleem in de branche. ’Je ziet vooral een nieuwe ontwikkeling bij de koks. Inmiddels is het zo dat hoteliers hun productaanbod moeten aanpassen aan de competenties van de koks en ook het overige personeel. Koks werken steeds vaker als ZZP’er en dat vraagt van een hotelier een andere manier van ondernemen.’
 

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297