Trends in de leisure branche

  • 2018-03-15 03:27
  • Horecava
  • Scoops
De recreatiesector is volop aan het veranderen. Soms verloopt dat geleidelijk, soms overvallen veranderingen de sector, vooral als ze vanuit de technologiesector komen. Pretwerk.nl publiceert dagelijks het recreatieve nieuws en ziet onder andere de volgende trends in de wereld van de vrije tijd. 

MEESTE GROEI VERWACHT VANUIT INKOMEND TOERISME
Nederlanders zijn een reislustig volkje, voor de zomervakantie kiest meer dan de helft voor een vakantie in het buitenland. De meeste groei in toerisme zit in het binnenhalen van buitenlandse gasten. Dat is de afgelopen jaren volop gebeurd, met name uit de buurlanden België en Duitsland. Voor de verder weg gelegen bestemmingen speelt Amsterdam een hoofdrol. Dat is een ‘must-see’ bestemming met internationale allure. Dankzij de spreidingsstrategie van het NBTC kunnen ook andere regio’s hiervan meeprofiteren.

RECREATIE STEEDS MEER EVENT-GEORIËNTEERD
De verhoogde omzet rondom een evenement is ongekend. Festival- en evenementgangers zijn vaak minder prijs-georiënteerd. Dat komt onder andere doordat het event exclusief op een specifieke datum wordt georganiseerd. Je kunt dus niet wachten op de uitverkoop. Bij een uitverkocht evenement zie je een schaduwmarkt van duurdere kaarten ontstaan. Goede voorbeelden zijn de Halloween-dagen op attractieparken, waarbij Walibi Holland in Nederland de toon heeft gezet. Ook regio’s en steden spelen hier op in. Zo is de toeristische sector op Terschelling voor een substantieel deel van haar omzet afhankelijk van Oerol.

VERBLIJFSRECREATIE GROEIT VOORAL IN COMFORT, LUXE EN VERWENMOMENT
Onderscheidend vermogen wordt steeds belangrijker voor zowel dag- als verblijfsrecreatie. Het zijn de luxere en bijzondere concepten die als eerste worden volgeboekt. Binnen de campingsector zit vooral groei in het ‘Glamping-segment’ en de luxere bungalowvormen, vooral ‘voorzieningen die je thuis niet hebt’ zijn in trek. Nederland begint ook langzaam aan de wellness te wennen.

MARKETING WORDT STEEDS MEER TECHNOLOGY BASED
Net als in de horecasector wordt ook de recreatiesector (in mindere mate) beïnvloed door grote slimme platformen, opgezet door technologiebedrijven. De complexiteit van de recreatiesector zorgt ervoor dat er (nog) geen platform is dat monopolistische trekjes vertoont. Ondertussen kan de marketingafdeling van een recreatiebedrijf niet functioneren zonder goede kennis van online marketing. Volgens tech-deskundigen bevinden we ons op dit vlak nog in een beginstadium. Complexe tech-toepassingen, zoals de inzet van big-data, wordt door hulpprogramma’s (onderdeel van reserveringssoftware) steeds toegankelijker; ook voor de mkb bedrijven met een bescheidener budget.

KRAPTE OP DE ARBEIDSMARKT
Het is steeds lastiger om gekwalificeerd personeel te vinden, dat is deels een gevolg van de vergrijzing. De recreatie- en gastvrijheidssector zijn relatief arbeidsintensief, en daarmee ook gevoelig voor krapte op de arbeidsmarkt. Veel van de beroepen zijn niet geschikt om te automatiseren of robotiseren. De afdeling marketing vraagt om steeds meer kennis van online markting. Op deze markt concurreert de sector met vele andere bedrijven. Veel seizoensgebonden bedrijven krijgen het lastiger om seizoenswerkers te vinden.

Ook geïnteresseerd in trends en ontwikkelingen in de recreatiesector? Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief op www.pretwerk.nl.

Walter Jonker, hoofdredacteur Pretwerk.nl

 

Lees ook deel 1 van de trends »

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Carla Granaada, Marketing Communicatie manager van RAI Amsterdam.

06 129 78 367