The unmanned shop in hotels

The unmanned shop in hotels

 

Je gasten 24/7 laten genieten van een verkoelend drankje, gezonde snack of verse koffie waarbij de gasten via een zelf-scan afrekenen. Wundermart (voorheen Jutter Speijs) biedt een foodmarket met maximaal gemak voor de gast zonder de personeelskosten of operationele beslommeringen. Patrick Dekker van Wundermart geeft antwoord op een aantal prangende vragen, want waarom eigenlijk kiezen voor een foodmarket in je hotel?

Wat in 2016 begon met de eerste onbemande Jutter Speijs shops in hotels is inmiddels uitgegroeid tot technology-company Wundermart. Ze wil met haar retailtech oplossing wereldwijd klanten in staat stellen een foodmarket te opereren op een leuke, gemakkelijke en winstgevende manier. 

Maar wat is de toegevoegde waarde van een onbemande foodmarket in je hotel? En hoe springen jullie hierop in?
Patrick: Een foodmarket in een hotel is waardevol in zowel het oplossen van een bekend probleem, namelijk de minibar, als in het bieden van een extra service. Voor full-service hotels is het bieden van een minibar een ‘noodzakelijk’ kwaad. Het is vaak een Brand Standard of een must, maar niemand wordt er echt blij van. De gast niet vanwege de dure en beperkte propositie en ook het hotel niet omdat het vaak geen winst oplevert. In veel gevallen is het dus een hoofdpijn dossier. Wat een foodmarket in de lobby in de lobby biedt daarbij uitkomst: een ruim, gevarieerd en wisselend assortiment tegen prijzen waar men wel blij van wordt.

Waarom zou een hotel een retailpunt outsourcen, wat zijn de voordelen hiervan?
Patrick: Vaak is een foodmarket opereren vanuit je hotel een bijzaak en dat zie je dan ook terug in de kwaliteit van de shop en de performance. Een goed retailpunt heeft focus nodig: Focus op de behoefte van de gast, het betaalgemak en beleving. Daarnaast is er ook focus nodig voor de dagelijkse operatie van de shop. Wundermart biedt dit met een totaaloplossing. Daarbij zien wij onze oplossing niet als outsourcen, maar een manier waarbij we hotels in staat stellen op een efficiënte manier winkeltje te spelen. Wij bieden maximale flexibiliteit, inzicht en controle waarbij het hotel ontzorgd is van alle dagelijkse operationele zaken. Van betalen tot aan automatisch schappen bijvullen door onze leveranciers.



Aan welke criteria moet een goede F&B shop in shop voldoen?
Patrick: Retail is een vak apart, met de belangrijkste criteria, nogmaals: focus. Je moet goed inspelen op de actuele behoeften van de consument en dat komt terug in je assortiment (wisselend, seizoensgebonden) en prijsstrategie. Wundermart heeft een systeem ontwikkeld dat op basis van data dit continue optimaliseert. Ook de fysieke aspecten van een winkel zoals schappen plannen, verlichting, routing en dergelijke zijn belangrijk. Hier houden wij ons fulltime mee bezig waar het hotel dus van profiteert.

Elk hotel heeft natuurlijk haar eigen sfeer en uitstraling, hoe zorgen jullie ervoor dat de foodmarket aansluit bij de beleving van het hotel?
Patrick: Een Wundermart in je hotel is altijd maatwerk. Onze ontwerper zorgt dat de shop ontworpen wordt in de stijl en thema van het hotel, rekening houdend met de doelgroep en verwachte conversie. Dit bepaalt weer de capaciteit, functionaliteiten en assortiment van de shop op basis van onze retail kennis.