Geblokte paprika om te vullen

  • 2018-11-15 10:36
  • Horecava
  • Scoops Nieuws
Groente speelt een steeds grotere rol op het bord van de consument. En terecht, zegt Peter van Duin, managing director bij groenteveredelingsbedrijf Eminent Seeds. “De variatie is te-genwoordig reuze dus er is voor iedere doelgroep wel een mooi product te vinden.”

Denk bijvoorbeeld aan de Tomberry® pareltomaat. “Veel chefs zijn hier al mee bekend en gebruiken het als garnering. In het restaurant leert de consument het product kennen en nu wordt ook het steeds meer in de consumentenkeukens gebruikt. Kinderen vinden het zelfs leuker dan Smarties”, lacht 
Peter. “Een ander product is de Tinkerbell® babypaprika, een kleine geblokte paprika uitermate 
geschikt om te vullen. Als decoratief hapje of voor mensen met minder trek de ideale maat.”

Eminent Seeds wil met haar producten inspelen op trends en graag de bordversierder van Nederland zijn. “Op ambachtelijke wijze, dus zonder genetische modificatie, kunnen groenten zo veredeld 
worden, dat het precies past bij de wensen van de consument”, vertelt hij gedreven. “Voor op de 
barbecue komt bijvoorbeeld steeds vaker de vraag naar een grotere plak paprika. Terwijl tomaten voor op de hamburger juist wat droger zouden moeten zijn dan gemiddeld. We willen de chef-koks en 
restaurants blijven verrassen met de ontwikkeling van nieuwe (kas)groenten onderscheidend in kleur, vorm, maat en smaak. Daar zal ook vaak de eerste introductie plaatsvinden.”

Vitamine C, antioxidanten en lycopeen
Tijdens de Horecava bij Veggie & Fruits zal hij alle mogelijke vragen van de bezoekers over 
veredeling beantwoorden. “De consument krijgt steeds meer interesse in groenten. En weet er ook meer vanaf. Een gunstige ontwikkeling”, aldus Peter. 
Zo weet de gemiddelde consument nu dat een tomaat veel gezonde stoffen bevat. Niet alleen veel 
vitamine C, maar bijvoorbeeld ook de plantenkleurstof Lycopeen. Van deze antioxidant wordt 
algemeen aangenomen dat het een positieve rol speelt in het voorkomen van verschillende 
kankersoorten. ”Voor de bewuste consument kunnen wij in  het vermarkten van onze producten nu dus ook deze aanvullende informatie gebruiken.”

Afgestemde pakketten
Een andere belangrijke ontwikkeling is het jaar rond kunnen aanbieden van de gewenste producten. “Natuurlijk is het leuk om met de seizoenen mee te blijven eten. Maar daarnaast wil je ook het hele jaar door de beschikking kunnen hebben over je favoriete groente. En dat lukt steeds beter”, zegt hij. 

“Verder worden groenteboxen aan huis steeds populairder en kunnen doelgroepen steeds specifieker bediend worden. Voor de toekomst zou het bijvoorbeeld mooi zijn om afgestemde pakketten te 
hebben voor jong of oud, mensen met obesitas of diabetes. Zo is het inmiddels al mogelijk om op 
basis van je DNA-profiel de beste maaltijden te formuleren. Heeft je lijf bijvoorbeeld moeite om vita-mine B12 op te nemen? Dan moet jouw maaltijd daar rijk aan zijn. De variatie in producten is er, de vraag wordt nu vooral: hoe gebruik je ze?”.   

Bezoek Veggie & Fruit tijdens de Horecava in hal 7 en kom alles te weten over meer groente op het bord, veredelen, wijn bij groente en de nieuwste trends en smaken in groente en fruit. 
 

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297