Starten met bezorgen? Eerst een stappenplan!

 

Foodbezorging neemt de laatste jaren een vlucht. Zo groeide de omzet vorig jaar nog met 29 procent naar ruim 1,4 miljard euro, aldus het FSIN. Geen wonder dus dat steeds meer horecaondernemers bezorging overwegen. Toch het is niet al goud dat blinkt. Tommy Heining, directeur van Delivery Support, legt uit: “Je moet met duizend-en-een dingen rekening houden. Van platform en verzekeringen tot keuken en voertuig. Er is absoluut een stappenplan nodig.”

En Heining kan het weten. Bezorgen stroomt Delivery Support door de aderen: de founders hebben al meer dan 25 jaar ervaring met het runnen van bezorgzaken. “Als succesvol restauranteigenaar van meerdere vestigingen hadden wij continu te maken met voertuigen die stil kwamen te staan. Vandaar dat we op zoek gingen naar een oplossing”, lacht Heining. “Een stilstaand bezorgvoertuig is handel die je misloopt. Om niet afhankelijk te zijn van de lokale fietsenmaker namen we daarom zelf een monteur in dienst. Onze collega’s hadden echter hetzelfde probleem en al snel klopten ook zij bij onze monteur aan voor zijn expertise in bezorgvoertuigen. Dat gaf ons wel te denken, zou er wellicht een markt zijn voor andere, betere voertuigen?”

Veilig voertuig voor bezorgcowboys
Het jonge bedrijf uit Veenendaal trok de stoute schoenen en sloeg aan het ontwerpen. “Inmiddels hebben we de ideale e-bike ontwikkeld, speciaal voor de bezorgsector. Met een onbreekbaar frame, een mountainbike-motor in het voorwiel, de grootste accu en een draagconstructie uit een geheel. Een duurzaam en veilig voertuig voor de bezorgcowboys die zeven dagen per week stoepje op, stoepje af rijden. Bovendien valt de bike per stuk te customizen. Dat maakt hem zowel voor de grotere bedrijven als voor de kleinere speciaalzaken geschikt. En prima in te zetten als hippe marketingtool.”

 

Dat blijkt ook uit het succes ervan. “We doen zelf bijna niet aan marketing, maar het gaat als een komeet. Ik verwacht ook dat 2020 het jaar van de e-bike gaat worden. De eisen van gemeenten worden steeds strenger en de consument raakt alsmaar bewuster. Je kunt als ondernemer inmiddels echt niet meer gelinkt worden aan een bezorger op een benzinebrommer die met elke peut gas dikke rookwolken achter zich laat.”

Rennen en vliegen
Naast de e-bike komt Delivery Support binnenkort ook met een e-scooter op de markt. Plannen genoeg dus. Maar Heining zet zijn kennis ook graag in voor anderen. “Ik merk soms dat ondernemers niet de tijd nemen om de bezorging stap voor stap door te denken. Logisch, want in de horeca is het altijd rennen en vliegen. Maar er komt meer bij bezorging kijken dan je in eerste instantie zou denken.” Heining kan er alles over vertellen. Vandaar dat hij op Horecava 2020 samen met verschillende kennispartners, zoals webbouwer Sitedish en specialist in horecakeukens Royal Matic, laat zien wat er precies nodig is.

Waar moet je aan denken?
Het begint natuurlijk allemaal met een website of platform waarop de bestellingen geplaatst kunnen worden, steekt Heining van wal. “Denk aan een eigen site via Sitedish, Deliverect, Thuisbezorgd.nl, Uber Eats of Deliveroo. Zonder bestellingen geen business. Maar iets moet al die verschillende kanalen en kassastromen handig bij elkaar brengen zodat het overzichtelijk blijft. Je moet dus op zoek naar een goed platform. Daarnaast moet je aan de slag met de infrastructuur in je restaurant. Waar is de entree en waar is de uitgang? Maar vooral: hoe ziet de keuken eruit? Je wilt niet dat je bezorgers de chefs in de weg lopen. Maar tegelijkertijd moet je het je bezorgers zo gemakkelijk mogelijk maken. Een goede inrichting scheelt de helft van je bezorgtijd en dat is waar klanten je het eerste op beoordelen. Pas daarna komt de kwaliteit”, vertelt Heining gedreven.

 

 

In de keuken moet je daarnaast ook plek maken voor het inpakken én het warmhouden van de bezorgbestellingen, gaat hij verder. “Dat vraagt over het algemeen twee nieuwe werkbanken. Ook moet je een systeem hebben voor de verschillende gerechten die voor één klant bedoeld zijn. En dan de bezorgers. Je moet genoeg bezorgers zien te werven. Er moet een rooster gemaakt worden, verzekeringen worden afgesloten en bezorgvoertuigen worden uitgekozen. Kies je voor bezorgscooters of bezorgfietsen? En ga je ze kopen of leasen? Kortom, de lijst aan dingen waar je aan moet denken lijkt oneindig. Bezorging is planmatig best een uitdaging. Maar dat neemt niet weg dat het absoluut leuk is om te doen.”

Delivery Support en haar partners hebben alle kennis in huis om jou van A t/m Z te adviseren en te ontzorgen. Kom begin januari naar de Horecava en ontmoet ons op het Kennisplein!

 

Photo credits Delivery Support