Alleen vis van eigen bodem

  • 2018-11-15 10:33
  • Horecava
  • Scoops Nieuws
BISQ seafood: 'Wij gebruiken alleen vis van eigen zeebodem’

Meer dan 70% van alle gevangen Noordzee vis wordt geëxporteerd en anderzijds importeren en eten we massaal discutabele kweekvis. Dat is iets dat drie vrienden met een groot hart voor koken & de Noordzee dwarszit. Twee jaar geleden begonnen ze daarom een start-up om te kijken op welke manier ze hier een kleine verandering in kunnen brengen. Geïnspireerd door landen met een rijke, lokale seafood cultuur, zoals Spanje, Portugal en Japan, begonnen Robert Jan, Yoram en Feddo BISQ Seafood. Met hun bedrijf willen ze bovendien een aantal misstanden in de foodsector aanpakken. 

'Bye bye Tilapia' is de grote kop op de strakke site van BISQ seafood. De verse Noordzee bisque, het 1e product, van de drie ondernemende vrienden is een krachtige garnalen soep. Zilt, zoet, fris en pittig. Lekker van dichtbij, maar ook avontuurlijk. Aan de basis staat een diep getrokken garnalen bouillon, verse groenten en ‘to spice it up’ Madame Jeanette. Robert Jan de Boer: “We richten ons voornamelijk op de horeca: restaurants, chefs, cateraars en hotelketens. Een bisque heeft een bewerkelijke basis waar vaak geen tijd voor is in horecakeukens. De garnalen bisque kan als shotje bij de borrel worden geserveerd. Aangevuld met verse ingrediënten is het de perfecte basis voor een klassieke zilt zoete bisque.  Met onze bisque heb je die smaakvolle en kwalitatieve basis, plus een goed verhaal naar je gasten”. 

Dat goede verhaal gaat over duurzaamheid, bewust kiezen voor de nationale schatten die in de Noordzee te vinden zijn. “We willen met onze start-up graag een bijdrage leveren aan de situatie van de onderwaardering van de Noordzee vis in ons eigen land. Twee jaar geleden zijn we ons echt gaan verdiepen in de sector door gesprekken met vissers, wetenschappers en milieuorganisaties. Het werd alleen maar bevestigd in hoe prachtig de Noordzee is en wat ze heeft te bieden.” Dit resulteerde in de start van ons bedrijf BISQ en vervolgens ook in de 1e volledige Noordzee vissoep. Dit product bevat twee vissoorten, vers gevangen in de Noordzee. Er wordt rekening gehouden met het seizoen en het ecosysteem. “We gaan op zoek naar toffe recepten waarin vergeten vissoorten en ander lekkers uit de Noordzee een grote rol spelen. Zo maken we optimaal gebruik van wat de zee ons biedt. Daarbij maken we zoveel gebruik van de verwaarding van reststromen zoals graten. No food wasted!” 

Kennismaken met deze ondernemende start-up kan op Horecava op het Innovatie- en Startup-LAB. Registreer je nu als bezoeker!
 

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297