PostNL doet expres stappen buiten haar comfortzone

PostNL doet expres stappen buiten haar comfortzone

 

Na consumentenelektronica, speelgoed en home & garden maakt nu ook food steeds vaker de stap naar online verkoop. PostNL ziet volop kansen. Vandaar dat de grootste pakketbezorger van Nederland druk bezig is met innovatieve pilots en het opzetten van startups.

“De foodservice is een lastige markt en de logistiek een moeilijke puzzel”, vertelt Sandra Bosma, strategic business development manager bij PostNL. “Een product van a naar b brengen kost nu eenmaal geld, zeker als het vers of bevroren moet zijn. Het wordt in veel gevallen pas rendabel in bundel. De groothandel neemt in de horeca daarom een grote plek in. Toch is er veel behoefte aan rechtstreeks contact tussen de horeca en leverancier.” En daar denkt PostNL wel een handje in te kunnen helpen.

Tijd is rijp
PostNL windt er geen doekjes om: het heeft de ambitie om de grootste logistieke e-commercespeler in de Benelux te worden. “En food is daarbinnen een belangrijk strategisch onderdeel”, zegt Jan Hunze, directeur business development bij PostNL. “De branche is nog nauwelijks online aanwezig, maar heeft wel sterk die wens. De tijd is er rijp voor. Inmiddels zijn bijna alle FMCG-fabrikanten aan het nadenken over een direct to market-aanpak. Aan ons dus de taak om met de juiste propositie in het gat te springen.” En dat doet PostNL op verschillende manieren. Zoals met een start-up die zich volledig richt op food fulfilment en een pilot met een online marktplaats.

De food fulfilment-startup startte anderhalf jaar geleden en verzorgt inmiddels voor zo’n 15 klanten de opslag, orderpicking en bezorging. “Vanuit een Extra@Home-locatie in Amersfoort zijn we met een pilot gestart. Eerst met droge kruidenierswaren. Vervolgens met biologische producten en alle wet- en regelgeving die daarbij komt kijken. En ten slotte met koelvers producten die een koel- en vriesruimte vereisen. Inmiddels zit de groei er goed in”, vertelt Hunze enthousiast. “Voor toonaangevende bedrijven als FrieslandCampina en hun merk U GO, een shots van fruit- en groentesap, verzorgen we nu de volledige logistieke achterkant. Van opslag tot bezorging.”

Lage orderwaarde, hoge doorloopsnelheid
Voor de toekomst verwacht Hunze verschillende fases. “Fabrikanten starten hun direct to market-aanpak individueel. Maar in food is de orderwaarde relatief laag, terwijl de doorloopsnelheid hoog is. Het moet immers vers of relatief vers zijn. Het is dus noodzakelijk de orderwaarde hoger te krijgen. Dat kun je doen door samen te werken en dat zal dan ook de tweede fase worden. Door nu de opslag te verzorgen voor alle verschillende partijen, kunnen wij in de toekomst ook een rol spelen in het opzetten van een samenwerking. Bijvoorbeeld het samenbrengen van wijn- en kaasleveranciers. Wij kunnen het initiëren en vervolgens ook faciliteren”, legt Hunze uit. “Het ontstaan van online platformen is vervolgens de derde fase. Denk aan een Bol.com of Amazon, maar dan voor FMCG.” 

Van brood tot cocktail
En ook voor die derde fase is PostNL al druk bezig. Bosma: “Twee jaar geleden zijn we begonnen te pionieren met platformen en is de pilot Truffelz gestart: een online platform, of marktplaats, dat leveranciers direct aan de horeca verbindt. Een rechtstreeks kanaal waar fabrikanten op een laagdrempelige manier hun producten en innovaties kunnen aanbieden. Van brood en hamburger tot cocktail en olijfolie. Er zijn zoveel mooie en bijzondere producten, maar voorheen was het niet altijd makkelijk om die producten te vinden, te kopen en te ontvangen. Met Truffelz hoeven leveranciers geen eigen webshop, order picking of logistiek proces te hebben. PostNL verzorgt het verkoopkanaal en desgewenst de order picking en delivery. Kortom, een mooie route van leverancier naar horeca.” 

 

Met de pilot deed PostNL expres een stap buiten haar comfortzone. “We geloven namelijk dat we de logistiek in deze voor ons nieuwe markt alleen goed kunnen doen als we weten hoe de dynamiek werkt. De foodservicemarkt is ontzettend in beweging en ik heb de afgelopen twee jaar dan ook veel geleerd”, zegt Bosma met een lach. “We kijken verder dan alleen logistiek en zetten bewust stappen buiten onze eigen grenzen.”

 

Photo credits PostNL