Patiënten verleiden met eten op maat

  • 2018-11-15 10:29
  • Horecava
  • Scoops Nieuws
Smakelijke trend in de zorg
Zorgorganisaties worden zich meer en meer bewust van hospitallity en zorg op maat. Niet enkel op het medische vlak moet een instelling excellent zijn, maar ook op een breder vlak van gastvrijheid. De rol van voedsel biedt daarbinnen verrassende mogelijkheden. Welke foodtrends zien we in de zorg?

Een dag van tevoren je maaltijd doorgeven of alleen tussendoortjes als je ondervoed bent? “Dat zie je gelukkig steeds minder in ziekenhuizen en zorginstellingen”, vertelt Monique Willemse, strateeg en visieontwikkelaar bij Momoko. “Het gaat meer en meer om maatwerk en mensen verleiden goed en gezond te eten.”

Patiënten liggen tegenwoordig maar kort in het ziekenhuis en wie er ligt, is vaak heel ziek en misselijk door de medicijnen of de pijn. “Des te belangrijker wordt goede voeding. Het draagt immers heel erg bij aan het herstel. Dat besef dringt steeds verder door in de zorg. Vandaar dat er nu ziekenhuizen zijn die zes keer per dag originele eetverrassingen aan het bed serveren. Wie ziek is, eet niet graag een groot bord en moet echt verleid worden”, zegt Monique.

Minder suiker of juist frituur

Ook wordt voeding vaker afgestemd op het ziektebeeld. “Op een afdeling waar patiënten met diabetes liggen, serveer je lekkere groentegerechten en verrassende volle kwarkvariaties. Terwijl kinderen met chemokuren die afvallen juist gebaat zijn bij veel calorieën en dus de frituur wel kunnen gebruiken. Wat gezond is voor wie verschilt enorm. Vandaar dat steeds meer ziekenhuizen werken met een gastvrije voedingsconsulente die aan het bed komt, kennis heeft van wat werkt voor welk ziektebeeld en bovendien naar de persoonlijke wensen kijkt.”

Kleine, waardevolle momenten

Monique ontwikkelt onder meer visies & concepten op het gebied van gastvrijheid, eten en drinken voor ziekenhuizen zoals Medisch Centrum Leeuwarden, Haga ziekenhuis en het Juliana Kinderziekenhuis en ouderenzorginstellingen. “Mijn visie is dat je mensen intuïtief en met empathie moet benaderen. Het valt mij altijd weer op dat kleine, waardevolle momenten soms jaren later nog worden herinnerd. Terwijl een breed assortiment of elke dag hetzelfde niet per se het gewenste effect genereert.”

Wat wel werkt? “Eten wanneer je wilt, met wie en waar. Natuurlijk maakt het uit of je alleen of gezellig met bezoek kunt eten. En of dat in je ziekenhuisbed of op een mooie plek is. Het heeft invloed op hoeveel en hoe goed iemand eet en dus op hoe een patiënt herstelt”, aldus Willemse. “Maar de grootste beïnvloeder van herstel en gezondheid is de patiënt zelf.”

Robotica en moderne media

“Tegenwoordig liggen patiënten soms slechts enkele uren tot enkele dagen in het ziekenhuis. Vandaar dat er ook steeds meer aandacht is voor pre-opname conditieverbetering zodat operaties een betere kans van slagen hebben. Maar ook voor post-opname voeding om herstel thuis te bespoedigen. De zorg wordt steeds holistischer”, vertelt Willemse bevlogen.

“Goed met voeding omgaan, is soms van levensbelang. Maar hoe leer je goed voor jezelf te zorgen? Veel  mensen hebben meer hulp nodig om daarin te slagen. En gelukkig kun je tegenwoordig veel met  robotica en moderne media. Via vlogs en blogs kun je inspirerende filmpjes met recepten, boodschappenlijstjes of tips sturen. En denk ook eens aan de op maat gemaakte foodbox, afgestemd op jouw ziektebeeld, te koop in je lokale supermarkt. Mogelijkheden genoeg”, besluit ze.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297