Gezonder & duurzamer

  • 2018-11-15 10:09
  • Horecava
  • Scoops Nieuws

Meer groen op het bord

Minder impact op het milieu, kosten en afval

Groente wordt steeds populairder. Maar in restaurants is het toch nog vaak een ondergeschoven kindje. “Jammer”, zegt Joris Heijnen, oprichter van Greendish. “Wanneer groente op de juiste manier bereid en aantrekkelijk gepresenteerd is, wordt het namelijk zeker gegeten. En dat is niet alleen gezonder maar ook duurzamer.”


Laat dat nu precies het doel van Greendish zijn. “We helpen voedselaanbieders als HMS Host en Eurest hun aanbod duurzamer en gezonder te maken. Met sustainable menu engineering analyseren we gerechten en kijken we naar de afkomst van ingrediënten en de verhoudingen op het bord. Het doel is de impact op het milieu, kosten en afval te verkleinen. En de gasttevredenheid en praktische toepasbaarheid te optimaliseren”, vertelt Heijnen enthousiast. 

Kleine veranderingen, enorme impact

Tot nu toe heeft Greendish 6 miljoen maaltijden kunnen verduurzamen en daarmee 1,5 miljoen kilogram CO2, 3 miljoen vierkante meter landgebruik en 900 miljoen liter water bespaard. “Met kleine veranderingen op het bord kun je enorme impact maken. Mensen realiseren zich dat vaak helemaal niet. Zo hebben we ook de Greendish Challenge waarbij we in één week een restaurant transformeren. Onlangs deden we dat bij Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg. Het resultaat? 100 procent meer groente, 30 procent minder vlees, minder gebruik van zout en meer gebruik van duurzamere producten. Bovendien werkt het team, de witte en zwarte brigade, nu beter samen en is er meer creativiteit.”

Gefocust op vlees en vis
Vlees eten wordt ook wel het nieuwe roken genoemd, meent Joris. “Veel vlees eten is niet gezond. Bovendien heeft het een grotere impact op het milieu dan groente. Mensen zijn zich daar steeds vaker bewust van. Veel restaurants zijn helaas traditioneel nog erg gefocust op het lekker bereiden van vlees en vis. Als koks met diezelfde passie en toewijding groente gaan bereiden, krijg je veel meer variatie en smaken op het bord. Dat zullen de gasten merken en waarderen,” legt hij uit. “De consument is namelijk steeds geïnteresseerder in gezond eten. En bovendien is 55 procent van de mensen bereid daar meer voor te betalen.”

Meer groente, minder vlees

Dat Joris goed op de hoogte is van wat consumenten willen, is geen toeval. Regelmatig doet Greendish samen met Universiteit Wageningen onderzoek naar klantgedrag. “Zo hebben we 4.000 borden geanalyseerd op 3 Van der Valk-locaties. En gasten blijken net zo tevreden als ze meer groente en minder vlees eten. Terwijl de kostprijs van groente stukken lager ligt. Ondernemers kunnen die besparing dan meer investeren in betere producten. Maar het belangrijkste is natuurlijk de verlaging in CO2, water en landgebruik. Het is kortom een slimme investering in je gasten, het bedrijf én de toekomst.”   

 

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297