3 tips voor het behouden van horeca personeel

3 tips voor het behouden van horeca personeel

 

Het is een van de grootste uitdagingen van deze tijd: goed horecapersoneel vinden én behouden. Je medewerkers zijn een van de meest bepalende factoren voor een positieve gastervaring, maar het wordt steeds moeilijker om de juiste mensen te vinden.

Hoe kun jij er als ondernemer voor zorgen dat jouw team bij je blijft? Op factoren als leuke collega’s en een goede sfeer heb je maar beperkt invloed. Focus daarom op aspecten die meetbaar zijn: ontdek hoe data kan helpen bij het behouden van je personeel. 

Bonussen en extra's
Door data per werknemer te verzamelen kun je individuele resultaten zien. Daar kun je vervolgens leuke acties aan koppelen. 

Zet onderlinge ‘wedstrijdjes’ op waarbij degene die het meest van een bepaald seizoensgerecht verkoopt een beloning krijgt, of deel een bonus uit aan iedereen die een bepaald bedrag aan drankverkoop bereikt. Een andere, relatief nieuwe, manier van je personeel belonen is het verdelen van een percentage van de winst onder het vaste personeel. Zo beloon je mensen die betrokken zijn bij de zaak, en krijgen zij een groter verantwoordelijkheidsgevoel.  

Om dit uit te voeren moet je duidelijk inzicht hebben in hoeveel uur iedere werknemer gedraaid heeft, wat ze in die tijd verkocht hebben, en hoe die verkopen zich vergelijken ten opzichte van de drukte op dat moment. Rapporten in je kassasysteem helpen je hierbij. 

Training en groei
Heb je bij bepaalde mensen uit je team een positief gevoel qua karakter en uitstraling, maar presteren ze niet goed op de vloer? Ga het gesprek aan. Vraag waar ze behoefte aan hebben, en of ze zich misschien willen specialiseren in iets anders.

De betreffende werknemer zal na zo’n blijk van vertrouwen minder snel op zoek gaan naar iets anders. Daarnaast laat je de rest van je werknemers zien dat er binnen jouw bedrijf naar mensen geluisterd wordt, en dat er mogelijkheden bestaan tot groei. 

Daarnaast kun je producttrainingen inlassen als blijkt dat bepaalde productgroepen slechter presteren. Mensen bevelen sneller iets aan als ze weten waar ze het over hebben. Met een bier- of wijnproeverij heb je ook nog eens een leuk personeelsuitje te pakken.

Efficiënte personeelsplanning
Gebruik je kassasysteem om de spitsuren in je zaak te analyseren, en creëer op basis daarvan je rooster. Zo voelt niemand zich overbodig, en is niemand teleurgesteld als er aan het einde van de maand veel minder uur dan verwacht op het loonstrookje staan. 

Hoe langer je het ritme van je zaak volgt, hoe passender je het rooster kunt maken. Het begint misschien met een wekelijks ritme - ‘vrijdagavonden zijn druk’ - maar kan al snel veranderen in een jaarrapport. 

Gebruik je data voor het nemen van slimme beslissingen, en help zowel je personeel als je onderneming.

Word gratis lid van de Horecava Scoops. Een online magazine bomvol video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Nieuwste Video

meer video's »